Wiedza za darmo: rozwój otwartych zasobów edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

otwarta edukacjaNa świecie rozwija się niezwykły trend. Choć zasoby nauczania są często traktowane jako kluczowa własność intelektualna, coraz więcej instytucji i osób dzieli się nieodpłatnie swoimi zasobami wiedzy uznając je za tzw. otwarte zasoby edukacyjne (open educational resources). Centrum Badań Edukacji i Innowacji OECD prezentuje raport analizujący ten trend globalnej edukacji.

 

Badanie, oparte na dotychczasowych pracach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju poświęconych e-learningowi, stawia pytania: czym są i dlaczego powstają otwarte zasoby edukacyjne, kto jest zaangażowany w proces ich tworzenia i jakie najważniejsze wnioski można wyciągnąć z tego trendu.

 

Przed szkolnictwem wyższym stoi wiele wyzwań: globalizacja, starzejące się społeczeństwo, rosnąca konkurencja pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz szybki rozwój technologiczny, który oddziałuje na różne obszary aktywności społecznej, w tym i edukację. Także otwarte zasoby edukacyjne są jednym z takich wyzwań, ale zarazem mogą one być najlepszą strategią rozwoju dla mniejszych i działających w pojedynkę instytucji edukacyjnych. Trendy związane z dzieleniem się otwartym oprogramowaniem (open source software) i wynikami badań (open access publishing – darmowy dostęp do literatury przez internet) są już tak ugruntowane, że są powszechnie uznawane za specyficzny trend w edukacji. Ponieważ jego istotą jest wymiana zasobów edukacyjnych, proces ten został określony trendem otwartych zasobów edukacyjnych.

 

otwarta edukacjaRaport „Wiedza za darmo – rozwój otwartych zasobów edukacyjnych” odsłania wielkie możliwości trendu w globalnej edukacji, ponieważ nie jest on tylko wynikiem fascynującego procesu wykorzystania nowych technologii w edukacji i powstawania nowych, niespotykanych dotychczas narzędzi edukacyjnych. Przyspiesza on także zacieranie się różnicy pomiędzy formalnym i nieformalnym kształceniem, a także pomiędzy działalnością edukacyjną i kulturową. Porusza podstawową kwestię filozoficzną mającą związek z własnością i weryfikacją wiedzy i pojęć  takich jak altruizm i dobra wspólne. Dociera do spraw własności i jej dystrybuowania w świecie. Przedstawia wizję radykalnie nowego podejścia do dzielenia się wiedzą w czasach, w których efektywne wykorzystanie wiedzy wydaje się głównym elementem sukcesu ekonomicznego zarówno jednostek, jak i państw. Autorzy publikacji OECD nie starają się jednak przewidzieć, dokąd ten proces  może nas zaprowadzić.

 

Otwarta edukacja może zwiększać dostęp do edukacji dla każdego, ale przede wszystkim dla grup wykorzystujących mniej tradycyjne metody i w konsekwencji wyrównywać szanse w edukacji i zwiększać odsetek osób uczących się na wszystkich szczeblach edukacyjnych. Otwarte zasoby edukacyjne mogą stanowić skuteczne narzędzie do promocji uczenia się przez całe życie dla jednostek i rządów, a także budować pomost pomiędzy formalną, nieformalną i pozaszkolną edukacją. Każdy, kto chciałby wesprzeć globalny rozwój otwartej edukacji, może podpisać Kapsztadzką Deklarację Otwartej Edukacji.

 

Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources
OECD-CERI
ISBN: 9789264032125

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie