(C) Edunews.pl

Dziś jest ten dzień dla polskiej szkoły, który niektórzy nauczyciele już nazwali oświatowym armagedon’em. Zupełnie niesłusznie. Przecież ani to pierwsza, ani ostatnia reforma, którą zapowiada i forsuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i nie pierwsza też, która może zburzyć dotychczasowy porządek. I pewnie i nie ostatnia. Niezależnie od tego, co zostanie ogłoszone dziś w Toruniu, warto spojrzeć na szkołę z własnej, lokalnej perspektywy i powiedzieć sobie: STOP! Zatrzymajmy się! Nie pędźmy tak!

fot. Fotolia.com

Czy uważność jest ważna dla wspólnoty szkolnej? Jak ją rozumieć? Czy warto o nią zadbać w naszych szkołach? Jak ją rozwijać w naszych szkołach, w których króluje pośpiech, hałas, obojętność wobec potrzeb innych?

fot. Fotolia.com

Świat się zmienia pod względem politycznym, gospodarczym, klimatycznym. Modele i struktury, do jakich przywykliśmy, odchodzą w przeszłość, a my nie nadążamy za zmianami, które sami wywołujemy. Na rodzicach i na szkołach spoczywa współodpowiedzialność za przygotowanie młodych ludzi do poradzenia sobie w nieznanej, ale dynamicznej i pełnej wyzwań przyszłości.

Fot. Fotolia.com - zmodyfikowany

Przede wszystkim muszę uprzedzić, że to, co najważniejsze, będzie dalej. Najpierw zrelacjonuję swój udział w debacie #3TEZY O EDUKACJI, zorganizowanej 20 maja br. przez Fundację Szkoła Liderów, która ugruntowała moje przemyślenia w kwestii tytułowej kwadratury koła.

fot. Fotolia.com

Czy można wyobrazić sobie szkołę bez tradycyjnych ocen? Bez cyferek wpisywanych do dziennika? Bez odpytywań na pięć, cztery czy trzy? Bez walki o stopnie? W moim przekonaniu oceny są nie tylko zbędne - są także przeciwskuteczne. Nie pomagają w realizowaniu zasadniczych celów szkoły.

(C) Edunews.pl

Jak organizować życie szkoły, aby kształtować od pierwszych lat nauki takie wartości i umiejętności jak kreatywność, odpowiedzialność, samodzielność. Trzeba spojrzeć na swoją szkołę nieco z boku. Zastanówmy się najpierw, na co uczniowie mają wpływ w mojej szkole? Co one tak naprawdę mogą w szkole?

fot. Szkoła Cogito w Poznaniu

Zawsze chciałam tworzyć „szkołę marzeń”, do której nauczyciele przychodzą ze względu na dzieci, bo lubią z nimi być, uczniowie zaś - żeby rozwijać zdolności do samodzielnego myślenia oraz zaspokajać naturalny głód poznawania świata w miejscu, które lubią i z ludźmi, których szanują. Chciałabym dziś podzielić się pewną wizją i koncepcją szkoły, którą od pewnego czasu udaje mi się rozwijać. Ku inspiracji innych dyrektorów i nauczycieli…

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie