Jak budować relacje rodzin ze szkołą?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współpraca i współdziałanie szkoły z rodzicami jest ważnym obszarem działalności szkół na całym świecie. Rebecca Winthrop dzieli się wynikami inicjatywy badawczej dotyczącej angażowania szkoły we współpracę z rodzinami uczniów oraz przedstawia kilka praktycznych wskazówek, które mogą poprawiać relacje szkoły i rodziców.

Przedstawię trzy możliwe drogi owocujące lepszą współpracę domu ze szkołą: koncentracja na jakości zaangażowania; miejsce i czas na rozmowy o celu szkoły; szkoła przychodzi do rodziców, a nie na odwrót.

To co zaskoczyło badaczy (i mnie też) to, to, że okres pandemii wpłynął na lepsze poznanie rodzin uczniów przez szkołę i na większe zaangażowane rodzin w sprawy szkolne.

Rodziny, które nigdy nie przychodziły na spotkania z nauczycielami, zaczęły aktywnie uczestniczyć w spotkaniach online lub przynajmniej odpowiadały na SMS. Według Rebecci Winthrop potrzebowali nowego sposobu na zaangażowanie. Ja myślę, że dzięki lekcjom online mogli być bardziej podczas nich obecni.

Badania były przeprowadzone, w latach 2019 – 2021, w 10 krajach, w tym w Argentynie, Australii, Botswanie i Kanadzie, Kolumbii, Ghanie, Indiach, RPA, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W ramach badań prowadzono (w 2020 i 2021 roku) ankietę wśród 6000 nauczycieli i 25 000 rodziców, a także zorganizowano grupy fokusowe. Odkryto, że we wszystkich krajach objętych badaniami rodzice i opiekunowie jednakowo chcą być zaangażowani w edukację swoich dzieci – niezależnie od poziomu wykształcenia czy statusu społeczno-ekonomicznego. A także to, że nie zawsze wiedzą, jak to zrobić. Zwłaszcza rodzice i opiekunowie uczniów szkół średnich, którzy często czują się oddaleni od szkoły i nauczycieli. Pandemia zwiększyła także oczekiwania rodziców dotyczące ich zaangażowania w edukację dzieci. Niedawne badania przeprowadzone w Kolumbii, Meksyku, Peru i Stanach Zjednoczonych pokazują zwiększone zapotrzebowanie ze strony rodziców na ciągłe i głębsze zaangażowanie w sprawy szkoły (Learning Heroes, 2020; Molina i in., 2020, link).

Podobną tendencję widać wśród nauczycieli, którzy planują teraz częstsze i głębsze kontakty z rodzinami uczniów.

Badacze zaproponowali trzy drogi do rozwijania silnych, opartych na zaufaniu relacji z rodzinami uczniów.

I. Koncentracja na jakości zaangażowania

Nie wszystkie rodzaje interakcji między rodzinami a szkołami prowadzą do pozytywnych rezultatów, szczególnie, gdy nie są dobrze prowadzone, wtedy mogą nawet przynieść odwrotny skutek i raczej pogorszyć niż poprawić sytuację uczniów.

Można wyszczególnić dwa podejścia:

Jedno podejście jest oparte na zaangażowaniu rodzin poprzez ofiarowanie im „obsługi klienta”, przekazywanie informacji i zapewnienie zestawu konkretnych sposobów, w jakie rodziny mogą uczestniczyć w zajęciach szkolnych i w pracy szkoły.

Inne podejście to angażowanie rodzin poprzez pytanie ich o ich życie, nadzieje związane z ich dziećmi i potrzeby.

Drugie podejście oparte na zaangażowaniu rodziny jest szczególnie pomocne w budowaniu silnych i opartych na zaufaniu relacji między rodzinami a szkołami. Jeden z dyrektorów okręgu szkolnego w USA, powiedział w wywiadzie: Żadna instytucja ani jeden tylko podmiot nie są w stanie samodzielnie wymyślić na nowo systemu edukacji. Musimy poświęcić czas na wypracowanie odpowiedzi na pytanie: Czego chcemy dla naszych dzieci? Dopiero gdy uzgodnimy, dokąd zmierzamy, możemy pracować w koordynacji i wiedzieć, jakie są nasze role.

II. Miejsce i czas na rozmowy o celu szkoły

Opinię o celu szkoły mogą się bardzo między sobą różnić. Jednak badania pokazują, że tylko niewiele szkół podejmuje dialog między dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami i uczniami na temat tego, jak wygląda edukacja dobrej jakości. Dyskusja na temat – jaki jest najważniejszy cel szkoły, może pomóc w wypracowaniu wspólnej wizji, która pomaga również budować relacje i zaufanie.

Wykazano również, że ta wspólna wizja ma kluczowe znaczenie we wdrażaniu i utrzymywaniu reform szkolnych (Barton, A., Ershadi, M., Winthrop, R., 2021, link)

III. Szkoła przychodzi do rodziców, a nie na odwrót

Rodziny są często zapracowane i mają trudności z uczęszczaniem na zajęcia organizowane przez szkołę. Trzeba zmienić sposoby interakcji szkół i nauczycieli z rodzinami. W badaniach przeprowadzanych w Indiach okazało się, że udział rodziców w spotkaniach zwiększył się z 20% do około 80%, kiedy spotkania przeszły na kontakt online (Barton, A., Ershadi, M., Winthrop, R., 2021).

W Botswanie szkoły zaczęły wysyłać do rodziców wiadomości SMS z problemami matematycznymi, którym towarzyszyły cotygodniowe rozmowy telefoniczne, podczas których rodzice i uczniowie omawiali pytania razem z nauczycielem. Ta strategia zaowocowała poprawą umiejętności liczenia wśród uczniów.

Zauważono, że regularne komunikowania się z rodzinami na temat prac domowych i treści zajęć, pomaga w angażowaniu się rodzin.

Kiedy istnieją silne relacje – domu ze szkołą, oparte na zaufaniu, to uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce.

Dr Rebecca Winthrop uważa, że podejście angażujące rodziny polega jednak na tym, że szkoły przede wszystkim słuchają i pytają rodziny o ich życie i nadzieje związane z ich dziećmi.

Mój wniosek po przeczytaniu artykułu zawiera się w trzech wskazówkach:

  • Zmienić kanały komunikacyjne z rodzinami uczniów i pogłębić jakość kontaktu i dbać o jakość relacji.
  • Pytać rodziny o ich potrzeby związane ze szkołą.
  • Szkoła powinna wychodzić do rodzica, a nie rodzic „dobijać” się do szkoły.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu dr Rebecci Winthrop w TeacherMagazine.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie