Przebudź się szkoło!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Problem niedopasowania instytucji szkoły do pędzącego naprzód świata nie jest tylko problemem polskim. Debata na temat jakości edukacji i reformowania szkół toczy się w wielu krajach świata, w tym w Stanach Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. W tym ostatnim kraju zaprezentowano niedawno założenia projektu, który może istotnie przyczynić się do jakościowej zmiany w szkołach.photo: istockphoto.com

Pod koniec sierpnia na konferencji prasowej w Berlinie została przedstawiona inicjatywa Schule im Aufbruch (Przebudzenie szkoły - przyp. red.), której inicjatorami są profesor Stephan Breidenbach, współzałożyciel HUMBOLDT-VIADRINA School of Governance, Margaret Rasfeld – dyrektorka Szkoły Ewangelickiej w Berlinie oraz znany neurobiolog - profesor Gerald Hüther z Uniwersytetu Göttingen. Hüther jest także współautorem książki „Jedes Kind ist hoch begabt” („Każde dziecko jest wybitnie uzdolnione”), w której uzasadnia konieczność zmiany radykalnego myślenia o wychowaniu i szkole, twierdząc, że nasz przestarzały system edukacyjny szkodzi dzieciom i społeczeństwu.

„Musimy przestać rozbudzać strach wśród dzieci i wywierać na nich presję, najwyższy czas, aby wspierać młodych w rozwijaniu i odkrywaniu ich talentów.” – nawołuje Hüther twierdząc jednocześnie, że nie potrzebujemy kolejnej naprawy czy też zmiany systemu, natomiast potrzebne jest nowe myślenie. Nazywa to nową kulturą uczenia się - „Lernkultur”. Według profesora przyszedł czas, aby przekształcić szkoły w to, czym zawsze powinny być: w warsztaty odkrywania i tworzenia, w miejsca, w których potencjał dzieci będzie ciągle odkrywany i rozwijany. Szkoły mają stać się miejscami spotkań i wymiany, w których uczymy się wszyscy razem i jeden od drugiego.

Projekt „Schule im Aufbruch” ma na celu przeobrażenie jak największej ilości szkół w Niemczech. Na razie inicjatorzy mają w planie wdrożenie 100 szkół niemieckich, które będę wspierać w pokonaniu tej niełatwej drogi. W tym celu założono stronę projektu, na której dostępny jest przewodnik, jak krok po kroku dokonać transformacji oraz kompas, w którym można znaleźć dokładne i praktyczne wskazówki dotyczące wprowadzania elementów nowej kultury uczenia się.

Ważne jest to, że funkcjonują w systemie oświaty takie szkoły, na których można się wzorować. Najlepszym przykładem jest Ewangelicka Szkoła w Berlinie, której dyrektorką jest Margaret Rasfeld. Ideą szkoły jest wspieranie i promowanie talentów oraz wpajanie wolnej kultury uczenia się.

Jak wygląda nauka w owej szkole? Żadnych zajęć frontalnych, zamiast stopni informacja zwrotna lub portfolio. Każda klasa ma dwóch wychowawców, różne grupy wiekowe uczą się wspólnie. Uczniowie sami decydują, czego będę uczyć się w danym dniu, następnie dobierają sobie ze specjalnie wyposażonej sali materiały, książki, karty pracy potrzebne do nauki i rozpoczynają dwugodzinny proces „przyswajania wiedzy”. Nauczyciele przedmiotowi są obecni w klasie, jednak pomagają tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Idea polega bowiem na uczeniu się od siebie nawzajem, dlatego najpierw uczeń zwraca się o pomoc do sąsiada z ławki, dopiero potem do nauczyciela. Uczniowie uczą się współpracy oraz odpowiedzialności za swój proces uczenia się, z czasem stają się bardziej ambitni i zaczynają sami od siebie wymagać. Na koniec zajęć nauczyciel sprawdza nowo nabyte przez ucznia wiadomości. W każdy piątek odbywa się ewaluacja w towarzystwie nauczyciela tutora, zaś uczniowie planują następny tydzień nauki. Po każdym przerobionym bloku tematycznym przeprowadzany jest sprawdzian wiedzy. Oprócz obowiązkowych przedmiotów, są także przedmioty do wyboru: języki obce, oraz przedmiot „warsztaty” łączący elementy muzyki i sztuki. Bardzo dużą wagę przywiązuje się tutaj do godzin wychowawczych oraz do czasu spędzanego z klasą: uczniowie razem się stołują, uprawiają sport, prowadzą rozmowy z tutorem oraz uczestniczą w projektach.

Oprócz tego całkowitą nowością jest przedmiot Odpowiedzialność, w ramach którego każdy uczeń raz w tygodniu udaje się do przedszkola, domu starców, domu bezdomnych lub domu opieki społecznej. Dzięki temu młodzi ludzie uczą się odpowiedzialności za siebie i za innych członków społeczeństwa, stają się wrażliwsi na innych. Często sami przejmują inicjatywę i organizują różne akcje.

Taka szkoła wspiera indywidualne talenty ucznia, uczy wspólnego życia, odkrywa drzemiący potencjał, rozwija osobowość. Taka szkoła inspiruje, sprawia frajdę, pozwala działać i tworzyć – to nie wiedza z podręczników stoi na pierwszym planie, ale człowiek z jego indywidualnym potencjałem oraz możliwościami twórczego działania.

O takiej szkole marzę dla mojego syna, dla siebie, dla nas wszystkich…

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska, jest nauczycielką języka niemieckiego w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Prowadzi własny blog DeutschFun.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie