Wyzwanie na nowy rok szkolny

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy rok szkolny jest szansą na nowe rozdanie. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości.

Cztery wskazówki dla podejmujących wyzwania:

1. Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie

Znacznie łatwiej planować i realizować zmianę wspólnie. Może warto podejmować takie wyzwania, które można realizować razem, wzajemnie się wpierając.

2. Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia

To co zamierzamy zmienić, nie jest działaniem w próżni, jest powiązane z tym, co już robimy. Dlatego warto zastanowić się, co z tego, co już robimy, może nam pomóc w realizacji wyzwania. Co jest naszą silną stroną, która może procentować w zmianie?

3. Poświęć czas na plan

Plan jest bardzo potrzebny, działania spontaniczne przeważnie nie utrzymują się długo. Plan powinien być mapą, która pomaga nam podróżować po zmianie. Plan zaczyna się od celu o tego, co byśmy chcieli osiągnąć i jak poznamy, ze to nam się udało. Dobrze, gdy plan uwzględnia stop klatki dla zobaczenia, co się już udało i ewentualnie, jakie modyfikacje są potrzebne. Ważne są też chwile na świętowanie małych sukcesów w trakcie i po realizacji planu.

4. Podejmować małe wyzwania

Małe wyzwania mają większe szanse na sukces. Lepiej zrealizować coś małego, niż ponieść porażkę w dużym przedsięwzięciu. Małe wyzwania są łatwe w świętowaniu, gdyż szybciej mamy rezultaty.

Weźmy jako przykład (mi bliski) wyzwanie w postaci prowadzenia OK zeszytu z uczniami.

1. Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie

Warto zaproponować prowadzenie OK zeszytu kilku innym nauczycielom. Razem łatwiej będzie się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.

2. Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia

Popatrzmy, co w naszej szkole nam już dobrze wychodzi. Może to są początki OK, a może stosowanie lapbooków, a może mamy zgrany zespół nauczycieli uczący jedną klasę. Chodzi o to, aby wykorzystać zasoby, które na pewno są już w szkole.

3. Poświęcić czas na plan

Plan może być opracowany wspólnie, może uwzględniać, mini warsztaty prowadzone dla siebie wzajemnie, spotkania, wymianę doświadczeń, wizyty na lekcji prowadzonej z OK zeszytem itd. Warto zastanowić się, co byśmy chcieli osiągnąć dzięki OK zeszytowi, co nas w realizacji wyzwania usatysfakcjonuje. Ważnym punktem planu jest harmonogram, a w nim – jak i kiedy przedstawimy propozycje uczniom i rodzicom, co będzie zwierał OK zeszyt, kiedy umówimy się na spotkania monitorujące itd. Warto pomyśleć o świętowaniu np. w postaci prezentacji OK zeszytów uczniów, czy wypowiedzi uczniów i ich rodziców.

4. Podejmować małe wyzwania

OK zeszyt nie jest dużym wyzwaniem, o ile nie zakładamy robienia wszystkiego co możliwe. Stopniowe i przedyskutowane z innymi nauczycielami wprowadzanie OK zeszytu, na pewno się uda.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.   

Źródło: inspiracja artykułem Freda Ende ze Smartbrief.com.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie