O roli nauczyciela w zmieniającym się świecie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmieniający się w dynamicznym tempie świat za chwilę wymusi zdefiniowanie roli nauczyciela na nowo. Przed edukacją stoi bowiem wiele wyzwań, przed którymi nie uciekniemy, a im szybciej zaczniemy działać w mądry i przemyślany sposób, tym lepiej dla nas.

Na zakończonym niedawno w Davos The World Economic Forum Jack Ma, twórca Alibaba Group, konsorcjum zrzeszającego wiele popularnych firm internetowych, powiedział, że jeśli nie zmienimy sposobów, w jaki uczymy, za 30 lat będziemy w opałach, a 800 mln miejsc pracy przejmą roboty. Obecny system został stworzony 200 lat temu i odpowiadał na wyzwania tamtych czasów – przygotowanie robotników do pracy w fabrykach (przeczytaj: Robotyzacja - wyzwania dla szkoły).

Oczywiście zmiana sposobów edukowania oznacza prawdziwą rewolucję – od innej wizji szkoły – nastawionej m.in. na rozwój kompetencji miękkich, krytycznego myślenia, uczącej pracy zespołowej, empatii, działania na rzecz wspólnego dobra; uczącej interdyscyplinarnie, motywującej do działania – po stworzenie nowego profilu nauczyciela – nie tego, który przekazuje wiedzę, ale takiego, który facylituje procesy edukacyjne.

Na spotkaniu The Global Change Leaders w Lyonie dyskutowaliśmy nad nową rolą nauczyciela, owoc dyskusji widać na poniższym zdjęciu:

Czy jesteśmy gotowi na zmianę?

Obawiam się, że nie wszyscy. Do wielu z nas nie dociera jeszcze zmiana cywilizacyjna, której jesteśmy częścią. Niestety, takie smutne doświadczenie mam z ostatnich prowadzonych przeze mnie szkoleń, gdzie spotkałam nauczycieli zamkniętych na to, co nowe, przekonanych o tym, że ich dwudziestoletnie metody pracy są świetne, sami wiedzą wszystko, tylko młodzież jest jakaś mniej zdyscyplinowana. Jestem świadoma, że wiele jeszcze w Polsce (i na świecie) w kwestii zmiany myślenia do zrobienia.

Zresztą nie tylko w grupie zawodowej nauczycieli, ale rodziców, którzy pamiętając szkołę swoich czasów (tradycyjną i transmisyjną), oczekują tego samego dzisiaj.

Ważne też, by zmienić nastawienie gmin do edukacji, które często traktują oświatę jak worek bez dna, nie kreując żadnej polityki óswiatowej, zapominając, że to, jak uczymy innych, wpłynie na naszą przyszłość jako społeczeństwa.

Czas także rozpocząć dyskusję o godnych zarobkach dla nauczycieli. Z pensji w jednej szkole bardzo trudno przeżyć, a praca w dwóch jednostkach niestety wpływa na jakość pracy, nie mówiąc o braku motywacji do rozwoju. Każdemu, kto w tej chwili powie o misji zawodu, odpowiem zdecydowanie – z misji nie utrzymamy rodziny. Zresztą pensja polskiego nauczyciela jest na 3. pozycji od końca (raport 2016 - płace nauczycieli w krajach członkowskich OECD).

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com. Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie