web 2.0Wdrażanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Na każdym etapie życia, człowiek nabywa nowe umiejętności, które następnie wykorzystywane są w rozwijaniu kluczowych kompetencji, charakterystycznych dla danej społeczności. Im wcześniej rozpocznie się ten proces, tym szybciej przyniesie wymierne efekty.
 

innowacje w edukacjiRaport amerykańskiej organizacji Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI wieku (P21 – Partnership for 21st Century Skills) nie pozostawia złudzeń: współczesne środowisko edukacyjne, rozumiane jak najszerzej - tak fizycznie, jak i wirtualnie, musi pokonać bariery, które do tej pory skutecznie odgraniczają edukację szkolną od wyzwań rzeczywistego świata.
 

Innowacje w edukacjiWielu studentów uczy się najlepiej wtedy, gdy mogą pracować na ustrukturyzowanych i zarządzanych przez siebie projektach. Naukowcy pracujący przy realizacji programu iCAMP stworzyli oprogramowanie społecznościowe, które integruje prowadzone w różnych systemach blogi studenckie i inne serwisy społecznościowe w potężną przestrzeń wirtualnej współpracy.
 

innowacje w edukacjiZakres kompetencji związanych z nowoczesnymi technologiami, które uczniowie wykorzystują w domach i tych, z których korzystają w klasie szkolnej, jest coraz większy. Jednym ze sposobów na pokonanie tej przepaści są tablice interaktywne, których użycie w trakcie zajęć przez dobrego pedagoga, nie tylko urozmaica proces dydaktyczny, ale także podnosi jego efektywność.
 

Innowacje w edukacjiCoraz więcej nauczycieli domaga się możliwości korzystania z takich portali społecznościowych jak YouTube w celach edukacyjnych. Tymczasem w szkole dostęp do nich jest zazwyczaj automatycznie blokowany przez administratorów. W dobie multimedialnej edukacji szkolne systemy ochrony sieci muszą się dopasować do nowego środowiska pracy ucznia i nauczyciela.
 

innowacje w edukacjiAby nadążać za zmianami we współczesnym społeczeństwie, szkoły muszą rozwijać kulturę innowacyjnego nauczania – to główna teza raportu brytyjskiej Futurelab "Promując transformującą innowację w szkołach". W przeciwnym razie przestaną spełniać swoją podstawową funkcję i nie będą w stanie wyposażyć wychowanków w zestaw umiejętności potrzebnych w XXI wieku.
 

gry edukacyjneGry komputerowe przestają być tylko elementem rozrywki. Zawładnęły poważnymi dziedzinami, jak opieka zdrowotna czy szkolenia wojskowe. Stają się nowymi mediami, kreują mody, sposoby uczenia się i socjalizacji. Znajdując zastosowanie w różnych sytuacjach, gry, wirtualne światy i rzeczywistość mieszana oddziałowują na inne media i świat edukacji.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie