Jak Norwegowie wspierają dobrostan uczniów? 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dobie rosnących wyzwań zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży coraz więcej krajów szuka sposobów na skuteczne wspieranie dobrostanu uczniów. Jednym z najbardziej inspirujących przykładów jest Norwegia – państwo, które traktuje dobrostan nie jako dodatek, ale fundament systemu edukacyjnego. Przedstawię inspiracje płynące z programu „Pięć radości”.

Jednym z kluczowych działań w tym obszarze jest program Hverdagsglede Skole – czyli Codzienna Radość w Szkole, realizowany przez Norweski Instytut Zdrowia Publicznego we współpracy z Uniwersytetem w Oslo i Radą ds. Zdrowia Psychicznego. Program obejmuje ponad 3000 uczniów w wieku 10–16 lat i ma na celu rozwijanie kompetencji psychospołecznych oraz wzmacnianie odporności psychicznej.

Rdzeniem programu są tzw. pięć radości – pięć prostych nawyków, które budują zdrowie psychiczne i poczucie sensu:

  • Bycie aktywnym – ruch poprawia nastrój, zwiększa poziom energii i redukuje stres. Uczniowie są zachęcani do codziennej aktywności – nawet krótkiej, ale regularnej.
  • Tworzenie relacji – dobre relacje z rówieśnikami i dorosłymi to jeden z najważniejszych czynników chroniących przed problemami psychicznymi. Program kładzie nacisk na rozwijanie empatii, współpracy i zaufania.
  • Okazywanie życzliwości – pomaganie innym wzmacnia poczucie sensu i buduje wspólnotę. Nawet drobne gesty – jak uśmiech, komplement czy pomoc w zadaniu – mają realny wpływ na atmosferę w klasie.
  • Uważność i wdzięczność – skupianie się na „tu i teraz”, świadome przeżywanie chwil i dostrzeganie pozytywnych aspektów codzienności uczą regulacji emocji i wzmacniają odporność psychiczną.
  • Nauka i rozwój – zdobywanie nowych umiejętności i odkrywanie pasji daje poczucie sprawczości i motywuje do działania. Program zachęca uczniów do eksplorowania swoich talentów i mocnych stron.

„Pięć radości” to nie gotowy scenariusz, ale uniwersalna rama, którą nauczyciele mogą elastycznie wdrażać w pracy z klasą. W Norwegii prowadzą je wychowawcy – w formie warsztatów, zadań refleksyjnych, rozmów i codziennych rytuałów. Program opiera się na wartościach promowanych przez psycholożkę Ragnhild Bang Nes, autorkę książki „Cudowna kuracja. Jak stać się szczęśliwszym w 31 dni”.

Zainspiruj się – sięgnij po więcej!

Norwegowie nie stworzyli systemu idealnego, ale ich podejście pokazuje, że dobrostan może i powinien być integralną częścią edukacji – na równi z ocenami i wynikami egzaminów. Jeśli chcesz poznać konkretne ćwiczenia wzmacniające dobrostan uczniów – zapraszamy do pobrania darmowego e-booka „Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole”. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

Notka o autorce: Dr Malwina Puchalska-Kamińska jest psycholożką, adiunktką na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, kierowniczką grantu Science&Society.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie