Edukacja STEAM w przedszkolu i klasach I–III 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja w nurcie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) zyskuje coraz większe znaczenie również w pracy z dziećmi. To podejście, które sprzyja całościowemu rozwojowi – łączy poznawanie świata przyrody, twórczość artystyczną, działania inżynieryjne i matematyczne w spójną, sensowną całość. Dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie, tworzenie i stawianie pytań, a równocześnie rozwijają kompetencje przyszłości: logiczne myślenie, kreatywność, elastyczność poznawczą i umiejętność współpracy.

W projekcie „Zakodowana Kraina Przygód Zosi”, organizowanym przez Fundację Eduko, te założenia zostały z powodzeniem przełożone na praktykę codziennej pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat. Scenariusze zajęć są oparte na opowieściach, doświadczeniach, konstrukcjach i działaniach grupowych. Angażują dzieci emocjonalnie i poznawczo, jednocześnie pozostając elastyczne i dostępne dla różnych grup wiekowych i możliwości technicznych placówek. Efekty tej pracy są zauważalne nie tylko w obszarze poznawczym, ale przede wszystkim społecznym – czego przykładem są głosy nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w realizację projektu.

„Zajęcia realizowane w nurcie STEAM sprzyjają budowaniu u dzieci postawy współpracy – uczą słuchania, dzielenia się pomysłami i wspólnego poszukiwania rozwiązań. To nie przypadek, że czterolatki potrafią działać jak zgrany zespół.” – dzieli się swoimi doświadczeniami Natalia Sproch z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sieniawie. „STEAM nie tylko rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe i kreatywność, ale także uczy cierpliwości i kompromisu – kompetencji niezbędnych zarówno w pracy zespołowej, jak i w życiu codziennym. Wielozmysłowe, interdyscyplinarne działania oparte na fabule i doświadczeniu sprawiają, że dzieci spontanicznie podejmują współpracę. Wspólne projektowanie, budowanie czy eksperymentowanie stają się dla nich naturalną formą nauki i dialogu.”

Projekt „Zakodowana Kraina Przygód Zosi” pokazuje, że edukacja STEAM może – i powinna – zaczynać się już w przedszkolu. Wzmacnia ona naturalne predyspozycje dzieci, rozwija w nich otwartość, samodzielność i radość z uczenia się w grupie. W ten sposób kształtujemy fundamenty pod świadome, empatyczne i twórcze społeczeństwo przyszłości. To doskonała propozycja dla przedszkoli, które chcą w nowoczesny sposób przygotować dzieci do wyzwań XXI wieku. Gdyby ktoś chciał dołączyć z dziećmi do projektu – tutaj jest formularz zgłoszenia.

O możliwych edu-przygodach Zosi dużo opowiadałam razem z Natalią Glinką podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie – zachęcamy do obejrzenia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Karolina Dryńska jest trenerką STEAM i edukatorką specjalizującą się w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu. Członkini European Association of STEAM Educators (EASE), tworzy scenariusze, prowadzi szkolenia dla nauczycieli i projektuje innowacyjne przestrzenie edukacyjne. Zajmuje się projektowaniem doświadczeń edukacyjnych, w których łączy kodowanie, druk 3D, matematykę i sztukę.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie