Edukacja STEAM w przedszkolu i klasach I–III 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja w nurcie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) zyskuje coraz większe znaczenie również w pracy z dziećmi. To podejście, które sprzyja całościowemu rozwojowi – łączy poznawanie świata przyrody, twórczość artystyczną, działania inżynieryjne i matematyczne w spójną, sensowną całość. Dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie, tworzenie i stawianie pytań, a równocześnie rozwijają kompetencje przyszłości: logiczne myślenie, kreatywność, elastyczność poznawczą i umiejętność współpracy.

W projekcie „Zakodowana Kraina Przygód Zosi”, organizowanym przez Fundację Eduko, te założenia zostały z powodzeniem przełożone na praktykę codziennej pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat. Scenariusze zajęć są oparte na opowieściach, doświadczeniach, konstrukcjach i działaniach grupowych. Angażują dzieci emocjonalnie i poznawczo, jednocześnie pozostając elastyczne i dostępne dla różnych grup wiekowych i możliwości technicznych placówek. Efekty tej pracy są zauważalne nie tylko w obszarze poznawczym, ale przede wszystkim społecznym – czego przykładem są głosy nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w realizację projektu.

„Zajęcia realizowane w nurcie STEAM sprzyjają budowaniu u dzieci postawy współpracy – uczą słuchania, dzielenia się pomysłami i wspólnego poszukiwania rozwiązań. To nie przypadek, że czterolatki potrafią działać jak zgrany zespół.” – dzieli się swoimi doświadczeniami Natalia Sproch z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sieniawie. „STEAM nie tylko rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe i kreatywność, ale także uczy cierpliwości i kompromisu – kompetencji niezbędnych zarówno w pracy zespołowej, jak i w życiu codziennym. Wielozmysłowe, interdyscyplinarne działania oparte na fabule i doświadczeniu sprawiają, że dzieci spontanicznie podejmują współpracę. Wspólne projektowanie, budowanie czy eksperymentowanie stają się dla nich naturalną formą nauki i dialogu.”

Projekt „Zakodowana Kraina Przygód Zosi” pokazuje, że edukacja STEAM może – i powinna – zaczynać się już w przedszkolu. Wzmacnia ona naturalne predyspozycje dzieci, rozwija w nich otwartość, samodzielność i radość z uczenia się w grupie. W ten sposób kształtujemy fundamenty pod świadome, empatyczne i twórcze społeczeństwo przyszłości. To doskonała propozycja dla przedszkoli, które chcą w nowoczesny sposób przygotować dzieci do wyzwań XXI wieku. Gdyby ktoś chciał dołączyć z dziećmi do projektu – tutaj jest formularz zgłoszenia.

O możliwych edu-przygodach Zosi dużo opowiadałam razem z Natalią Glinką podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie – zachęcamy do obejrzenia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Karolina Dryńska jest trenerką STEAM i edukatorką specjalizującą się w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu. Członkini European Association of STEAM Educators (EASE), tworzy scenariusze, prowadzi szkolenia dla nauczycieli i projektuje innowacyjne przestrzenie edukacyjne. Zajmuje się projektowaniem doświadczeń edukacyjnych, w których łączy kodowanie, druk 3D, matematykę i sztukę.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie