Edukacja koniecznie z uczniem w centrum

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiKażdy uczeń to inna historia. Wierzę, że każda z nich może nas rozwijać i uczyć. Niekiedy oznacza to wyzwania i zamieszanie. Ale komunikacja między uczniami i nauczycielem ma moc łączenia we wspólnym wysiłku, a cząstki, które dokładają uczniowie, wzbogacają nauczanie – mówi Sarah Brown Wessling, laureatka konkursu na najlepszego nauczyciela Stanów Zjednoczonych.
 
Sarah Brown Wessling, nauczycielka języka angielskiego w szkole średniej (liceum) w Johnston w stanie Iowa, została tegorocznym laureatem konkursu na najlepszego nauczyciela w Stanach Zjednoczonych. Wessling jest pasjonatką uczenia narzędziami XXI wieku. Uważa, że nauczyciele powinni „zrozumieć wartość nauczania, które łączy trwale zasoby treści z umiejętnościami“. Uważa, że oczywiście rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie nie mają sensu bez dostatecznej znajomości faktów, ale także i w drugą stronę – za nauką dat i faktów musi iść krytyczne myślenie, które służy rozwiązywaniu rzeczywistych problemów.

Facebook i cyfrowe filmy video – to najważniejsze spośród wielu narzędzi wykorzystywanych przez Wessling w nauczaniu uczniów roczników 10-12 (odpowiednik polskiego liceum). Wykorzystuje je po pierwsze po to, aby angażować uczniów w naukę, ale również dlatego, że umożliwiają one postawienie ucznia w centrum procesu uczenia (się).

innowacje w edukacji„Obojętne, czy uczę nowego ucznia podstaw pisania, czy zgłębiamy teorię literatury z uczniami starszych klas, staram się patrzeć na każde zadanie oczami każdego ucznia“ – mówi Wessling. To dlatego przygotowuje dla swoich uczniów zindywidualizowane podkasty, które uzupełniają wiedzę zawartą w podręcznikach i ćwiczeniach.

Rezultaty są widoczne – uczniowie przestali przygotowywać jednostronicowe wypracowania, ale potrafią również pisać piosenki, tworzyć oficjalne komunikaty, pisać scenariusze filmowe, a nawet opisy projektów dla organizacji pozarządowych działających w otoczeniu szkoły. Czy uczeń może się nudzić na lekcjach, jeśli nauczyciel potrafi wykorzystać zasoby i możliwości oferowane przez nowe technologie edukacyjne?

Jej uczniowie sami tworzą wiedzę, która jest dla nich istotna. W nauce towarzyszy im autentyczny i spersonalizowany cel, a w dodatku obok siebie wiernych odbiorców – kolegów i koleżanki – którzy nadają szerszy kontekst ich nauce. 

“Jeśli wejdziecie do mojej klasy, na pewno zauważycie, że moje biurko stoi wciśnięte w kąt z tyłu klasy. Zazwyczaj w klasach ustawiane jest ono w innym miejscu. Ale wyjaśniam – to ustawienie jest celowe, jest konsekwencją najważniejszego priorytetu, że to uczeń znajduje się w centrum mojego nauczania.” – mówi Wessling.

Biurko z tyłu klasy wskazuje na pewną hierarchię, stwarza zdaniem Wessling środowisko edukacyjne, w którym nauczyciel jest nadal liderem – ale wszystkich osób uczących się w klasie z nim samym włącznie. Powstają wówczas współzależności, które pozwalają zapomnieć o tym, że nauka w szkole jest ograniczona czterema ścianami. 

„Kiedy wprowadzimy taki otwarty model uczenia się, uczniowie - konsumenci naszego programu nauczania – staną się najważniejszymi projektantami własnego procesu uczenia się.” – przekonuje Wessling. “Potrzebujemy dziś nauczycieli XXI wieku, a nie tylko osób dorosłych, które po prostu uczą w XXI wieku.” 
 
(Źródło: eSchool News, The White House) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie