O cyfrowym obywatelstwie

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z okazji Dni Bezpiecznego Internetu stworzyłam lekcję na platformie Nearpod dotycząca cyfrowego obywatelstwa, ponieważ to bardzo ważny temat dla edukacji. Wszyscy jesteśmy obywatelami świata cyfrowego. Sęk w tym, aby być dobrymi obywatelami tego świata.

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej, ale spokojnie można ją dostosować także do uczniów starszych. Prezentacja urozmaicona jest aktywnościami angażującymi wszystkich uczniów, jednocześnie zachęcając ich do refleksji nad ich funkcjonowaniem w internecie. Na bazie komiksowego bohatera Spiderman’a wprowadzam uczniów w świat mocy internetu oraz odpowiedzialności za to, co w nim robimy.

Wspólnie zastanówmy się, kim jest cyfrowy obywatel i jakie powinien mieć cechy. Może jest superbohaterem? To jakie ma moce? Do czego je wykorzystuje? Poprzez wykorzystanie elementów metody Design Thinking lekcja daje uczniom także przestrzeń do ekspresji artystycznej. W proponowanej przeze mnie lekcji znalazła się także na prezentację na forum oraz na rozmowę w parach lub grupach. Na koniec ważne jest, abyśmy lekcję zakończyli refleksją.

Zachęcam, aby podążać za klasą, aby do własnych uczniów i tempa ich pracy dostosować aktywności i jeśli uważacie, że jest taka potrzeba to podzielcie tę lekcję na dwie części – ważne, aby się nie spieszyć, ale dać wystarczająco dużo czasu, bo to niezwykle ważny temat.

Załączam dwa link do przygotowanej lekcji. Jeden w wersji podglądu, a drugi w wersji edytowalnej dla osób, które mają konto na Nearpodzie i chcieliby udostępnić lekcję w trybie rzeczywistym i korzystać z możliwości podglądu aktywności uczniów.

Link do podglądu: https://share.nearpod.com/7o0vG7DCIdb 

Link do edycji: https://share.nearpod.com/e/FpfE6M3vSdb

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest trenerką edukacyjną i nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapiiw edukacji. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Koordynatorka wielu projektów. Działaczka społeczna. Nauczyciel Roku 2017. Laueratka tytułu Microsoft Innovative Educator Expert 2018-2021. Wpisana na listę 100 osób szczególnie zasłużonych w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce 100 SPRUC 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie