Interaktywna prezentacja Genially w kilku krokach

fot. Joanna Heftowicz

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Internetowa aplikacja Genially zdobyła już rzeszę wielbicieli wśród polskich nauczycieli. Wielu z nich uważa, że ta platforma do tworzenia interaktywnych treści edukacyjnych jest dobrym odpowiednim narzędziem na czas nauczania zdalnego w szkołach. Jak przygotować interaktywny slajd, który zachwyci naszych uczniów i zachęci ich do pracy nad tematami, które poznać muszą w innych - niż szkolne - warunkach? Od czego zacząć pracę z aplikacją? Poniżej kilka praktycznych wskazówek.

Zaczynamy od utworzenia konta na stronie genial.ly. Rejestrujemy się i potwierdzamy adres email. Logujemy się.

Następnie wybieramy z menu po lewej stronie opcję "create genially", a potem z szukamy pola z napisem "interactive image".

Kolejny krok to wybór grafiki, która będzie tłem naszego slajdu. Ogromna galeria darmowych obrazów znajduje się w serwisie Pixabay.

Druga strzałka na powyższym zdjęciu pokazuje ekspresowy film instruktażowy, który bardzo pomaga w stworzeniu własnego slajdu. Warto się z nim zapoznać.

Po wgraniu zdjęcia wybieramy rodzaj interaktywnych znaczników (strzałka nr 1), które będą odsyłać do zamieszczonych treści. Ja wybrałam zielone serduszka (strzałka nr 2). Do wyboru są numery i litery (numbers and letters), przyciski (buttons), znaczniki (markers) z napisem czy ikony mediów społecznościowych.

Po chwili od naciśnięcia wybranego znacznika po lewej stronie możemy dostrzec go na ekranie naszego zdjęcia. Ja nacisnęłam 4 razy na serduszko, dlatego na swoim zdjęciu widzę cztery takie znaczniki. Nad znacznikiem widać białe pola [za pomocą "replace" (strzałka nr 4) możemy zastąpić go innym przyciskiem, a naciskając na ikonę "paluszka" (strzałka nr 3) przechodzimy do edycji treści, którą ma zobaczyć odbiorca naszego slajdu].

Znaczniki możemy dowolnie przesuwać, kiedy najedziemy na nie kursorem myszy i naciśniemy jej lewym przyciskiem. Możemy je również zmniejszać lub zwiększać - wystarczy, ze chwycimy myszą narożnik obiektu i przeciągniemy w odpowiednim kierunku.

Naszym oczom powinien ukazać się taki widok:

Mamy do wyboru tooltip (chmurę, dymek), window lub link. Decydujemy się np. na dymek.

Otwiera nam się pole przypominające dokument word. W podobny sposób jak w tym dokumencie możemy zamieścić tam test, który zobaczy odbiorca naszego slajdu.

Zapisu treści zamieszczonych w znaczniku dokonujemy przez opcje "save" na dole okienka po prawej stronie.

Oznaczenia na moim zdjęciu:
strzałka numer 1 - nazwa elementu,
strzałka numer 2 - miejsce, w które wpisujemy tekst,
strzałka numer 3 - zamiast tekstu możemy wkleić zdjęcie,
strzałka numer 4 - ikona osadzania.

Ikona osadzania służy do umieszczenia materiału w taki sposób, by mógł się on otworzyć bezpośrednio w oknie czy dymku bez konieczności kopiowania linku (tak jak w moim pierwszym serduszku).

Poniżej pokazuję, w jaki sposób uzyskać link do osadzania w serwisie YouTube:
- wybieramy film,
- klikamy "udostępnij"
- wybieramy opcje "osadź",
- kopiujemy link (dodatkowo możemy skorzystać z opcji ustawienia dokładnego czasu, w jakim zacznie się film).

W podobny sposób postępujemy, jeśli chcemy za pomocą znacznika odesłać ucznia do interaktywnego ćwiczenia (np. w learning apps - u mnie to trzecie serduszko).

Zmiany, które nanosimy podczas pracy, zapisują się automatycznie. Jeśli chcemy usunąć jakikolwiek element, naciskamy go i szukamy w lewym górnym rogu ikony kosza. Jeśli chcemy przywrócić ten element, szukamy również w lewym górnym rogu strzałki "cofnij".

Górnej ikony kosza nie pomylmy z dolną ikoną śmietnika (ten usuwa całą stronę).

Aby na naszym slajdzie zamieścić napisy szukamy w menu po lewej stronie ikony "tekst" oznaczonej literą "A". Dopasowujemy szablon, wpisujemy notatki, uwagi, tytuł - słowem to, czego potrzebujemy. Nasz tekst również tutaj możemy edytować tak jak w dokumencie tekstowym lub usunąć go za pomocą ikony kosza.

W każdej chwili możemy "podejrzeć" jak wygląda nasz slajd. Korzystamy wówczas z ikony oka widocznej w prawym górnym rogu.

Widzimy wówczas gotowy slajd i możemy już uaktywnić nasze znaczniki. Aby bezpiecznie wrócić do trybu przygotowania slajdu naciskamy pole "edit" w prawym górnym rogu (widać na poniższym zdjęciu).

Kiedy zamieścimy już wszystko to, zaplanowaliśmy na naszym slajdzie, możemy go publikować. W prawym górnym rogu znajduje się ikona "ALL SET", która będzie nam pomocna w udostępnianiu naszego dzieła.

Link, który - niestety - jest dość długi i nie wygląda atrakcyjnie, możemy skrócić na przykład za pomocą aplikacji bit.ly (http://bit.ly/kursgenialy) lub zakodować, wykorzystując generator kodów QR, wydrukować i w takiej postaci wręczyć uczniom :-)

To chyba wszystko, o czym należy pamiętać, tworząc interaktywny obraz w Genially. Polecam serdecznie wykorzystanie tej platformy w pracy. Zajęcie to jest może trochę czasochłonne, ale jednocześnie efektowne.

 

Notka o autorce: Joanna Heftowicz jest nauczycielką języka polskiego od 18 lat. Lubi nowoczesne technologie i uwielbia zaskakiwać uczniów. Niniejszy artykuł ukazał się w jej blogu Polonistka przy tablicy. Zdjęcia: Joanna Heftowicz.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Genially - genialne narzędzie na czas edukacji zdalnej

> (Sprawdzone) pomoce nauczanki znalezione w sieci

Zdalnie - jak? czy gdzie?

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie