Druk 3D, roboty i polska szkoła

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe technologie, którymi dysponują dzisiejsi nauczyciele, to nie tylko internet i multimedia. Drukarki 3D, elementy robotyki i programowania również znajdują zastosowanie w wielu aspektach nauczania. Włączenie ich do zajęć nie jest skomplikowane, wymaga jednak pomysłu.

Chociaż polskie szkoły prowadzą dzienniki online i uzupełniają lekcje prezentacjami multimedialnymi, zajęcia, podczas których uczniowie sami używają nowoczesnych pomocy naukowych, pozostają rzadkością. Z badania “Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017” wynika, że poziom wykorzystania gier edukacyjnych, eksperymentów, programowania, robotyki, a nawet tabletów wynosi zaledwie 7-15%. To alarmujący wskaźnik - nowe technologie są dziś przecież wszechobecne. Również zalecenia Unii Europejskiej oraz nowa podstawa programowa uwzględniają udział robotyki i kodowania w nauczaniu.

Współczesne, łatwe w obsłudze narzędzia pozwalają poprawić sytuację. Drukarka 3D już po jednym kliknięciu wydrukuje pobrany z obszernej bazy model edukacyjny. Uczniowie zaprogramują ruchy robota w aplikacji mobilnej lub na komputerze, korzystając ze zrozumiałego interfejsu bloczkowego, prowadzeni przez kolejne fabularyzowane zadania. Nauczyciel skonstruuje scenariusz atrakcyjnych, interdyscyplinarnych zajęć, dodając potrzebne moduły za pośrednictwem zgodnej z podstawą programową platformy online.

W parze z nowoczesnością narzędzi idzie kształcenie zdolności potrzebnych w ewoluującym świecie. Zamiast wyłącznie przyswajać zawarte w podręczniku informacje, uczniowie współpracują w grupach projektowych, mierząc się z problemami, które uczą krytycznego myślenia i motywują do kreatywnego poszukiwania rozwiązań. W zgodzie z metodyką STEAM zajęcia łączą wiele dziedzin, a tym samym pomoce naukowe, których używa szkoła, służą nauczycielom wszystkich przedmiotów. Drukarka 3D nadaje rzeczywisty wymiar wiedzy z zakresu np. biologii, drukując model makrofaga, a potem zostaje wykorzystana na matematyce, umożliwiając poznanie układu współrzędnych w trzech wymiarach.

Jeśli do druku 3D i programowalnych robotów dodamy fabularyzowane scenariusze z elementami grywalizacji, możemy być pewni, że rutyna typowej nauki zostanie przełamana. Dzieci zaangażują się w naturalny dla siebie sposób, gotowe poszerzać swoje horyzonty.

Taka właśnie jest nasza "Misja na Marsa" i taki jest cel, który przyświeca całemu ekosystemowi edukacyjnemu Skriware. I o nim, w kontekście dobrodziejstw szerzej pojętej edukacji STEAM, opowiadam w swoim wystąpieniu. Zapraszam do obejrzenia!

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Karol Górnowicz odpowiada za rozwój firmy Skriware jako CEO od lutego 2017. Z powodzeniem przekształcił firmę ze startupu produkującego drukarki 3D, w producenta oryginalnego ekosystemu edukacyjnego opartego o metodykę STEAM. Jest ekspertem od rozwoju startupów z rozległą wiedzą z zakresu zarządzania, EdTech i edukacji STEAM. Jego celem jest wspieranie instytucji edukacyjnych w nauczaniu umiejętności XXI wieku poprzez włączanie do zajęć programowania, projektowania cyfrowego i robotyki oraz wzbogacanie systemu edukacyjnego o druk 3D i programowalne roboty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie