Nie ma odwrotu od technologii edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiBrytyjski rząd zdecydował, że szkoły w Wielkiej Brytanii muszą realizować przyjętą w 2005 r. strategię rozwoju edukacji Next Generation Learning. Uczniowie wszystkich roczników muszą dostać szansę skorzystania z dobrodziejstw nowych technologii w celu wsparcia procesu uczenia się – mówi Jim Knight, minister odpowiedzialny za szkolnictwo.
 
Rząd poprosił rządową agencję BECTA, odpowiedzialną za wprowadzanie nowych technologii do szkół, o przygotowanie aktualizacji strategii, której realizacja zapewni, że każda szkoła, uczelnia wyższa, ale także dostarczyciele szkoleń edukacyjnych, będą mieć zaufanie i czuć się pewnie posługując się technologiami wspierającymi nauczanie. Szczególny nacisk należy, zdaniem członków rządu, położyć na zwiększenie zaangażowania uczniów i rodziców oraz rozwój zawodowy nauczycieli i trenerów. Nowa strategia powinna zostać wdrożona najpóźniej do 2014 r.

„Jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych krajów na świecie, gdy chodzi o wykorzystanie technologii w nauczaniu.” – powiedział Jim Knight. „Ale tempo rozwoju technologii w edukacji – to, jak są one używane przez młodzież, szkoły, społeczności i biznes – nie było imponujące w minionych trzech latach. (...) Strategia Next Generation Learning ukazuje wielkie ambicje naszego kraju. Chcemy, aby każda instytucja edukacyjna była w stanie wykorzystać potencjał technologii, aby każdy nauczyciel i uczeń umieli się nimi swobodnie posługiwać. Dzieci i młodzież muszą mieć dostęp do wysokiej jakości technologii edukacyjnych aby wspierać swoją edukację – zarówno w domu, jak i w szkole.”

W Wielkiej Brytanii realizacja pierwszego etapu strategii, rozpoczętego przed trzema laty, przyniosła znaczący rozwój w sektorach telekomunikacyjnym i edukacji. Ponad 85% gospodarstw domowych ma obecnie dostęp do szerokopasmowego Internetu (tylko 8% w 2005 r.). Trzech z czterech uczniów w wieku 11-16 lat używa serwisów społecznościowych w Internecie, ponad 90% komunikatorów i poczty elektronicznej.
 
ict w edukacji
 
„Technologie mają olbrzymi potencjał do zmiany życia uczniów, otwierają przed nimi nowe światy i dają wielkie możliwości pogłębiania wiedzy z dowolnej dziedziny, w dowolnym miejscu i czasie. To taka sama prawda dla ucznia zaczynającego edukację, studenta studiów podyplomowych, jak i osoby dorosłej, pogłębiającej kwalifikacje w miejscu pracy.” – mówi Bill Rammell, minister odpowiedzialny za edukację przez całe życie i szkolnictwo wyższe. „To dlatego chcielibyśmy, aby każda instytucja edukacyjna była przekonana do technologii i starała się jak najlepiej dostosować je do potrzeb swoich studentów. Nie jest to łatwe – wymaga sprawnego i zmotywowanego kierownictwa, inwestycji i otwartości na eksperymentowanie.”

Brytyjczycy są świadomi, że nie chodzi w tych działaniach o wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych dla nich samych. Wykorzystanie nowych technologii w edukacji stwarza olbrzymie szanse i możliwości rozwoju, ale należy zadbać o to, aby osoby uczące były odpowiednio przygotowane do korzystania z takich narzędzi. Jak podkreśla szef BECTA, Stephen Crowne, chodzi o bardziej efektywne uczenie się i trafienie w potrzeby edukacyjne dzieci, młodzieży, dorosłych studentów i biznesu.

Szkoły brytyjskie coraz lepiej radzą sobie z wprowadzaniem nowoczesnych metod nauczania (patrz: Wykorzystanie technologii w brytyjskich szkołach). Już tysiąc z nich otrzymało akredytację ICT Mark. „W najbliższych sześciu latach musimy pracować nad zmianą kultury i zachowań społecznych, tak aby zapewnić, że technologie staną się prawdziwą wartością dodaną w nauczaniu dzieci, młodzieży i dorosłych.” – podkreśla Crowne.

(Źródło: BECTA)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie