Dyskutować każdy może

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacji Nowe bezpłatne narzędzie edukacyjne w sieci wspomoże debatę uczniów na każdy temat. Brytyjski instytut Futurelab stworzył Power League (Mocna Liga) - darmowe źródło internetowe dla szkół, które zachęca uczniów w każdym wieku do odkrywania, dyskutowania i debatowania nad dowolnym tematem w łatwy, przyjemny i akceptowalny przez młodzież sposób.
  
 
Power League, dostępny pod adresem www.powerleague.org.uk, pozwala użytkownikowi na szeregowanie i wyświetlanie opinii różnych grup na temat którejkolwiek kwestii zawartej w całym programie nauczania. Tworzone są różne ligi dyskusyjne, które zawierają bazy osób, rzeczy i pomysłów wybranych przez nauczycieli lub przez uczniów. Uczniowie znajdują tam pytanie, np. „Co według ciebie jest najważniejszą przyczyną zmiany klimatu?” i głosują na jedną z podanych odpowiedzi, z serii par wygenerowanych losowo przez bazę danych – Liga Zmiany Klimatu może zawierać przykładowo takie odpowiedzi jak loty samolotowe na krótkie dystanse, deforestację, chlorofluorowęglowodory, samochody z napędem na cztery koła i włączone stale opcje stand–by w domowych urządzeniach elektronicznych. Power League łączy potem rankingi poszczególnych wskazań i pokazuje preferencję całej grupy, zmieniając kolejności wraz z każdym kolejno oddanym głosem.
 
Inspirujące wyniki
Zestawienie par zazwyczaj jest bardzo nieoczekiwane i jest bardzo dobrym wstępem do dyskusji. Dlaczego ten wynalazek jest ważniejszy od tamtego? Jaki jest powód otyłości? Narzędzie może być używane w czasie dyskusji z całą klasą i jest idealne do używania w czasie lekcji interaktywnych. 
 
David Gibbs, specjalista od tworzenia programów nauczania przy użyciu najnowszych technologii w King Edward VII School i Language College w Sheffield używał Power League w czasie szkolenia kadry: „To było użyteczne narzędzie, żeby zebrać wspólną opinię grupy nauczycieli. Bardzo szybko przekonali się do niego i stworzyli bardzo konkretną i inspirującą Ligę”. Dodatkowo, mając możliwość stworzenia swojej własnej Ligii, nauczyciele oraz uczniowie mogą skorzystać z  jednej z pięciu już gotowych do użycia. Jedną z nich jest np.  New School League (Liga Nowej Szkoły), gdzie uczniowie omawiają najważniejsze czynniki, które powinne być wzięte pod uwagę, kiedy chce się przeprojektować szkołę oraz World Power League (Światowa Liga Władzy), gdzie trwa debata nad tym, kto według nich jest najbardziej wpływową osobą na świecie.

Dyskutowanie jest kluczową częścią procesu edukacji – gdzie uczący się, zamiast tylko chłonąć informacje, muszą rozwinąć umiejętności, które wyekwipują ich na całe życie w XXI wieku. Ben Williamson z FutureLab, badający procesy uczenia się, ceni sobie wysoko wkład, jaki może wnieść Power League do nauczania: „To narzędzie może pomóc młodzieży w zrozumieniu roli, jaką odgrywa debata i dyskusja w demokratycznym społeczeństwie. Power League pomoże uczniom poddawać swoje opinie krytycznej analizie i poznawać zupełnie inne perspektywy swoich rówieśników”.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie