Przestrzeń edukacji tworzona przez technologie

fot. Anna Cieślarczyk, Szkoła Podstawowa nr 58 w Poznaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie, z którymi mamy do czynienia na co dzień, a zwłaszcza te, które towarzyszą nam przez większą część dnia, w domu, w pracy, także w szkole czy na uczelni, stwarzają nowe możliwości i szanse dla osobistej edukacji. Musimy się „tylko” nauczyć z nich korzystać do celów właśnie edukacyjnych.

Jeżeli szukamy inspiracji w tworzeniu edukacji przyjaznej, innowacyjnej i odpowiadającej na dzisiejsze wyzwania, to doskonałym źródłem takiej wiedzy jest jeden z tomów publikacji „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, prezentujący sprawdzone i przemyślane przez ich twórców projekty wykorzystania w szkolnej dydaktyce technologii cyfrowej i zasobów wirtualnej przestrzeni. Szczegółowo omówione projekty są unikatową propozycją. To efekt dzielenia się wiedzą przez praktyków - dyrektorów i nauczycieli, ale też samych rodziców. Dodatkowym atutem tomu jest osadzenie autorskich pomysłów w konkretnych koncepcjach pedagogicznych i w bardzo praktycznym wymiarze. Pozbawiona trudnego, specjalistycznego i hermetycznego języka publikacja, jest źródłem praktycznych rozwiązań dla każdego zainteresowanego wykorzystaniem technologii cyfrowej w kształceniu pokolenia, którego nawyki ukształtowała technologia. Dotyczy to nie tylko samego zarządzania projektami informatycznymi, ale przede wszystkich codziennej szkolnej dydaktyki.

To pierwsza na polskim rynku publikacja poświęcona organizacji przestrzeni wirtualnej i technologicznej, która nie jest naukową analizą funkcji sieci i technologii informacyjno- komunikacyjnej, ale przede wszystkim praktycznym poradnikiem, jak taką przestrzeń odkryć, nadać jej znaczenie w uczeniu się ucznia i zastosować w konkretnych sytuacjach dydaktycznych. Układ treści podporządkowany został obszarom dotyczącym infrastrukturze, usługom świadczonym w sieci, samej edukacji i sposobowi organizowania tej przestrzeni. Piszą praktycy, pasjonaci i jednocześnie eksperci, którzy z sukcesem wykorzystują technologię w codziennej pracy. Piszą nauczyciele i dyrektorzy, którzy traktują - jak podkreślają - technologię jako narzędzie w edukacji. Przestrzegają i przypominają, że najpierw musi pojawić się pomysł na zastosowanie narzędzi, a dopiero potem zakup podporządkowany naszej koncepcji. W przeciwnym razie skazani jesteśmy na niepowodzenie, które skutkuje niewykorzystanymi w szkołach tablicami interaktywnymi, czy niepotrzebnym sprzętem komputerowym.

Fot. 1. Lekcja matematyki z webquestem i smartfonem. Zdjęcie: Zdzisława Hojnacka

W tomie zaprezentowane są projekty, które zostały wdrożone, często realizowane od wielu lat. Stąd silne przekonanie ich autorów o wartości i dydaktycznej roli w rozwijaniu uczniowskich talentów oraz wykorzystania ich w rozwijaniu kreatywności. W publikacji akcentowane jest silne przekonanie, że nawyki dzisiejszych uczniów ukształtował kontakt z technologią cyfrową. Szybkość, wolność, baczna obserwacja, rozrywka i współpraca to ich naturalne zachowania. Stąd wszystkie projekty takie jak praca metodą webquest, wykorzystanie gier w edukacji, quizów, e-podręczników i dzienników elektronicznych, to zrozumienie siły nawyków nie tylko uczniów, ale samych nauczycieli, którzy wykorzystują wirtualną przestrzeń, jako naturalne środowisko w codziennej pracy i nauce.

Czytelnik dowiaduje się, jak stworzyć w szkole profesjonalne studio filmowe, platformę do gier dydaktycznych i jak zaprojektować infrastrukturę informatyczną w szkole ora mądrze dokonywać zakupów sprzętu poleasingowego. I tak jak ma to miejsce w pozostałych tomach publikacji (przestrzeń fizyczna i architektoniczna oraz przestrzeń społeczno-kulturowa) praktycy dowołując się do własnych doświadczeń przy każdym opisywanym projekcie udzielają cennych rad, określają czas i finanse potrzebne na dojrzałe wdrożenie oraz znaczenie partycypacji w projektowaniu, wdrażaniu i realizacji projektów.

Fot. 2. Nowoczesna biblioteka szkolna to już nie tylko miejsce na książki. Zdjęcie: Agnieszka Halicka

Jeśli myślicie o zmianie swojej szkoły zajrzyjcie do publikacji Przestrzeń wirtualna i technologiczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! wydanej przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w ramach projektu Erasmus+ „Educational Spaces 21. Open up!”. Znajdziecie tam wiele ciekawych pomysłów na to, jak umiejętnie włączać nowoczesne technologie w proces dydaktyczny w szkole.

 

Materiał opracowany w ramach projektu "Educational Spaces 21. Open up!" (Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!) realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie