Cyfrowa reforma edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
E-learningW Polsce na pierwszym planie myślenia reformatorskiego jest program nauczania. Tymczasem na antypodach ministerstwo edukacji Nowej Zelandii rozpoczyna reformę cyfrową, której głównym elementem jest szybki, szerokopasmowy internet we wszystkich szkołach, e-learning i wachlarz nowoczesnych technologii, które mają rozwinąć nauczanie.
 
Minister edukacji Nowej Zelandii, Anne Tolley, potwierdziła ostatnio, że rząd przeznaczy równowartość kwoty 150 milionów dolarów na połączenie wszystkich 97% szkół światłowodem, dzięki któremu będą one miały nieograniczony dostęp do internetu. To nie wszystko, ponieważ rząd poważnie rozważa kolejną inwestycję w rozwój zasobów edukacyjnych w sieci.

„Alfabetyzm cyfrowy to nie nowość.” – powiedziała Minister Tolley. „Dla dobra naszych młodych ludzi wszystkie szkoły muszą rozwinąć e-learning.”

Od wielu lat jednym z najważniejszych haseł na sztandarach organizacji i instytucji edukacyjnych jest wyrównywanie szans w dostępie do edukacji. Tymczasem dziś realizacja tego wyzwania staje się dużo prostsza dzięki coraz potężniejszej sieci, z której zasobów mogą korzystać uczniowie np. na terenach wiejskich i w małych szkołach. Szerokopasmowy, szybki internet umożliwi przesyłanie obrazu wideo i realizację transmisji wideokonferencji. W ten sposób nawet tam, gdzie szkół nie stać na zatrudnienie np. dobrego nauczyciela angielskiego, uczniowie dostaną szansę podnoszenia swoich kompetencji dzięki uczestniczeniu w zajęciach online z ekspertami od języka.

Nowa Zelandia stawiając na cyfrową edukację tworzy nowy wymiar: szkoły bez granic. Każda nawet najmniejsza szkoła staje się częścią jednej wielkiej wirtualnej szkoły.

Jest to według międzynarodowych ekspertów od nowoczesnej edukacji, decyzja przełomowa i podjęta przy pełnym rozumieniu potrzeb epoki cyfrowej. Jak zauważa Gary Stager, Amerykanin z 27 letnim doświadczeniem pracy z komputerami w szkole, czas skończyć z „wąskim myśleniem” i konserwatyzmem tak typowym dla kadry zarządzającej szkołami; nie zdajemy sobie sprawy jak wiele uczniowie potrafią osiągnąć w edukacji, jeśli dostaną w szkołach narzędzia, które świetnie znają ze świata pozaszkolego. Tymczasem potencjał komputerów w szkołach zbyt często nie jest w pełni wykorzystany, ponieważ nader powszechnie „przyjmuje się w szkołach zasady, które traktują nauczycieli i uczniów jak imbelcylów lub przestępców.” – dodał Stager.

Zdaniem Stagera wyzwaniem dla reformatorów edukacji są też słabe jeszcze zasoby dydaktyczne ogólnodostępne w sieci. Uczniowie powinni mieć szansę wykorzystania swojej kreatywności i dodania od siebie własnych materiałów edukacyjnych, np. filmów, gier, nagrań, treści edukacyjnych, które będą dzielić z rówieśnikami. Nieporozumieniem jest, jak uważa Stager, sadzanie ich przed komputerem i zmuszanie do czytania tych samych treści co w książkach, tylko umieszczonych w internecie.

(Źródło: ASCD)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie