Platforma pełna MOOCy

fot. Fundacja Młodej Nauki - Jacek Waszkiewicz

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz z Fundacją Młodej Nauki i partnerami, uruchomiło nową platformę edukacyjną. Polski MOOC ma docelowo być największym w Polsce, wiarygodnym i bezpłatnym źródłem wiedzy dostępnym dla wszystkich zainteresowanych uczeniem się, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania.

W Polsce kursy MOOC powstają już od kilku lat, głównie na platformach uczelnianych, ale zakres dostępnych kursów jest stosunkowo wąski. Aby poszerzyć ofertę edukacyjną, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy 10 mln PLN na „Kurs na MOOC” - konkurs dla twórców kursów z uczelni wyższych.

Wykorzystując innowacje technologiczne, można pokonać dotychczasowe bariery utrudniające proces edukacji. Uruchomiona dzisiaj platforma edukacyjna Polski MOOC, z otwartymi kursami online, umożliwia naukę przez całe życie. Każdemu i bezpłatnie. Może okazać się dobrym krokiem w kierunku tworzenia innowacyjnego ekosystemu kształcenia w Polsce.

Dla nas cel jest jasny. W dobie dynamicznie zmieniających się realiów ekonomicznych, społecznych i kulturowych musimy wspierać projekty umożliwiające ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Kluczowe jest dla ministerstwa, aby stanowiły one adekwatną odpowiedź na nowe potrzeby i możliwości czasowe osób, chcących uzupełnić swoje wykształcenie. Dlatego zdecydowaliśmy się sfinansować powstanie platformy edukacyjnej Polski MOOC – mówi Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Technologiczna rewolucja w obszarze kształcenia dokonuje się na naszych oczach. Już dzisiaj na świecie ponad 80 mln studentów korzysta z platform, oferujących kursy typu MOOC. Ponad 800 uczelni udostępnia swoje kursy studentom na całym świecie. Są one wsparciem i uzupełnieniem tradycyjnych form kształcenia, gdzie najważniejsza jest relacja mistrz-uczeń – mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński, podczas inauguracji platformy Polski MOOC.

Kursy typu MOOC (ang. massive open online course) na platformie Polski MOOC są przeznaczone dla wszystkich osób zainteresowanych nauką, zdobywaniem nowych kompetencji i umiejętności. Do skorzystania wystarczy posiadać dostęp do internetu.

Polska jest jednym z nielicznych państw europejskich, nie posiadających platformy z kursami MOOC – czas to zmienić - mówi dr inż. Kinga Kurowska-Wilczyńska, prezes Fundacji Młodej Nauki. Dążymy do tego, aby na platformie znalazły się kursy tworzone przez polskie ośrodki akademickie, a także przedsiębiorców i organizacje pozarządowe. Dzięki temu zapewnimy szeroki zakres tematyczny kursów, dostępnych na różnych poziomach zaawansowania. Wierzę, że na Polskim MOOC-u każdy znajdzie coś dla siebie – zapewnia prezes Fundacji.

Ideę platformy e-learningowej popiera także Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Prof. Jan Szmidt, przewodniczący KRASP-u, zapewnia, że uczelnie obejmą patronat i nadzór merytoryczny nad otwartymi kursami online. Jednocześnie będą sugerować określone rozwiązania tak, aby jakość wirtualnej edukacji była spójna z klasycznym kształceniem akademickim na studiach stacjonarnych.

Przy tworzeniu nowoczesnego i bezpiecznego źródła wiedzy w internecie, Ministerstwo współpracuje nie tylko z Fundacją Młodej Nauki i Konferencją Rektorów, ale także z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym (autor rozwiązań technologicznych opartych na Open edX).

Przystosowaliśmy platformę EdX, powstałą w MIT i Uniwersytet Harvardzkim, do naszych, krajowych potrzeb. W tym celu przeprowadziliśmy badania użyteczności po to, aby Polski MOOC w maksymalnym stopniu odpowiadał oczekiwaniom i był przyjazny polskiemu użytkownikowi – podkreśla dr Olaf Gajl, dyrektor OPI PIB.

Początkowo na platformie Polski MOOC będzie można zapisać się na 4 kursy, włącznie z tym dla twórców, jak stworzyć kurs typu MOOC. Ich baza będzie się sukcesywnie powiększać. Pomóc ma w tym konkurs Kurs na MOOC, skierowany do szkół wyższych, ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Ma on wykorzystać wysokie kompetencje uczelni w tworzeniu otwartych kursów online na platformie Polski MOOC, umożliwiających uzupełnienie edukacji.

Z myślą o młodzieży, seniorach, studentach oraz wszystkich innych osobach, chcących podnieść swoje kompetencje, przeznaczamy budżet w wysokości 10 milionów złotych, na stworzenie kursów, które będą wartościowym źródłem wiedzy. Liczymy, że dzięki tym funduszom powstanie na platformie atrakcyjna oferta edukacyjna dla wszystkich zainteresowanych, bez względu na miejsce i czas – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zgłoszenia do konkursu Kurs na MOOC można składać online od 30 listopada 2018 r. do 25 stycznia 2019 r. Konkurs finansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Więcej informacji znajduje się na stronie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Docelowo autorami kursów mają być nie tylko uczelnie i instytucje naukowe, ale także organizacje pozarządowe oraz firmy.

 

(Źródło: biuro prasowe Fundacji Młodej Nauki)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie