Jak wykorzystać iTunes U w szkole?

fot. Apple

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

iTunes U to bezpłatna platforma edukacyjna dla nauczycieli i uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Dedykowana jest dla urządzeń Apple, a przez to, niestety, mniej znana od konkurencyjnych rozwiązań. Jest jednym z największych bezpłatnym katalogiem materiałów edukacyjnych, prawda, głównie w języku angielskim, ale nie tylko.

Połączone z nią narzędzie – iTunes U Course Manager (trzeba się zarejestrować) pozwala na tworzenie kursów i dzielenie się nimi a więc niewątpliwie przyda się nauczycielom chcącym spróbować swych sił w „odwróconej klasie”. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację na iPada czy iPhone’a, by mieć w zasięgu ręki ocean nowych możliwości edukacyjnych…

Do zalogowania się w iTunes U i tworzenia kursów, podobnie jak do pobrania aplikacji z AppStore’a, potrzebne jest Apple ID, które jest naszym identyfikatorem na urządzeniach „jabłuszkowych”, dla czynności związanych z zakupami aplikacji bądź obsługą urządzeń.

Proces uzyskiwania go jest bardzo prosty i intuicyjny, posiadanie Apple ID usprawnia proces pobierania materiałów ze sklepu Apple i gwarantuje, że nasze urządzenie – jeśli przez przypadek wpadnie w niepowołane ręce – nie ujawni niepowołanym swojej zawartości.

Aby zacząć tworzyć kurs, nie jest potrzebne urządzenie z logiem nadgryzionego jabłka… Wystarczy komputer z przeglądarką Mozilla Firefox 12 lub Google Chrome 28, oczywiście, może to też być Safari 6, na dowolnym komputerze Mac lub PC.

Do dyspozycji mamy 20 GB na zamieszczenie naszych materiałów – dokumentów, zdjęć, filmów, linków, książek. Prawda, że sporo?

Na początku zapisujemy ogólne informacje dotyczące naszego kursu, tytuł, temat, przeznaczenie, czas trwania, licencja, z którą kurs jest publikowany, dodajemy kilka informacji o sobie. Autorem kursu może być jedna osoba, może też dołączyć do 5 innych współautorów.

Można publikować swoje kursy indywidualnie, można pokusić się o stworzenie witryny szkolnej, gdzie znajdą kursy wszystkich naszych nauczycieli. Kiedy już ustalimy ustawienia kursu, czas na jego zawartość – i tu oczywiście pole do popisu dla naszej kreatywności. Kurs może być krótki, jednotematyczny, a możemy też go rozbudowywać, pamiętając, by określić czas jego trwania dla uczniów.

Po stworzeniu kursu zapraszamy uczniów, przesyłając im link bądź udostępniając kod kursu. Jeżeli upublicznimy kurs, każdy go będzie mógł obejrzeć i zacząć bez logowania. Jeśli chcemy kurs stworzyć dla naszych uczniów i oceniać go, będą się musieli zalogować. Czy to znaczy, że muszą się logować imieniem i nazwiskiem? Niekoniecznie, wszystko zależy od tego, czy korzystają z własnych urządzeń, czy szkolnych.

Bardzo dobry kurs dla nauczycieli chcących pracować z iTunes U stworzył Daniel Makus, Apple Distinguished Educator, nauczyciel i wicedyrektor prywatnej szkoły ze Szczecina, szkoły od lat kształcącej z iPadami w modelu 1:1. Kurs do pobrania oczywiście w iTunes U (link tutaj). Polecam i kurs, i oczywiście platformę.

 

Notka o autorce: Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody, długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015, uczy w szkole podstawowej w Wilkowie Polskim. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie