Analityka i ocena procesu uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Analityka procesu uczenia się polega na zbieraniu i analizowaniu danych o osobach uczących się i środowisku, w którym zdobywają wiedzę, oraz na sporządzaniu raportów na podstawie tych danych w celu zrozumienia i zoptymalizowania procesu uczenia się. Jest to zastosowanie dużych zbiorów danych do celów edukacyjnych. O doświadczeniach europejskich z tego obszaru możemy przeczytać w numerze 36 eLearning Papers.fot. Fotolia.com

Analityka procesu uczenia się wychodzi poza ramy analizy wyników uczniów i zapewnia holistyczne, dynamiczne i formatywne spojrzenie na proces uczenia się. Wykorzystuje techniki z wielu środowisk z długą tradycją, ale sama wciąż jest dziedziną stosunkowo nową. Oprócz analityki procesu uczenia się sześć artykułów zamieszczonych w tym wydaniu opisuje również kwestię oceny w nauczaniu online.

Pierwszy z dwóch szczegółowych artykułów proponuje „nauczycielski model pytań dotyczących procesu uczenia się”. Kolejny rzuca światło na kwestię potencjalnych wzajemnych korzyści, które może przynieść połączenie analityki procesu uczenia się i analizy danych.

Cztery artykuły z tej dziedziny opisują proces oceny podstawowych zdolności matematycznych, mapy pojęć sprzyjające refleksyjnemu myśleniu, analizę procesu uczenia się nauczycieli oraz wizualizację dyskusji w ramach masowych otwartych kursów online (MOOC) w czasie rzeczywistym.

Możliwości budowania ogromnych zasobów danych na temat zachowania osób uczących się istnieją dzięki rozpowszechnionemu użyciu materiałów, platform oraz serwisów do nauki online. Przewidywane korzyści wynikające z analityki procesu uczenia się polegają na zwiększeniu liczby studentów kończących kursy, personalizacji pomocy edukacyjnej i polepszeniu doświadczeń związanych z uczeniem się. Dane dotyczące studentów umożliwiają kształtowanie lepszych strategii pedagogicznych i docieranie do osób zagrożonych nieukończeniem kursu. Jednostki edukacyjne poszukują skutecznych metod na poprawę swoich wyników, a analityka procesu uczenia się może im pomóc w zwiększeniu opłacalności. Pomimo licznych korzyści analityki procesu uczenia się, należy pamiętać, że w przypadku gromadzenia danych o zachowaniu jednostek, zawsze pojawiają się kwestie dotyczące prywatności i etyki.

Eksploracja i wizualizacja danych mogą dostarczać cennych informacji na temat korzyści zastosowania technologii edukacyjnych w celu ułatwienia podejmowania decyzji w sprawach polityki kształcenia. W najbliższej przyszłości analityka procesu uczenia się stanie się z pewnością jednym z najgorętszych tematów do dyskusji w kontekście technologii edukacyjnych.

Poszczególne artykuły z numeru 36 eLearning Papers dostępne są w języku angielskim (a skróty w języku polskim) na stronie http://www.openeducationeuropa.eu/pl/paper/analityka-i-ocena-procesu-uczenia-si (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst PDF z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie