Indywidualne środowiska kształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozwój licznych innowacji w dziedzinie kształcenia, takich jak urządzenia osobiste, granularne i rozproszone aplikacje, usługi i zasoby, wymagają od osoby uczącej się wypracowania własnych strategii zarządzania różnymi nurtami informacji i narzędziami wspierającymi kształcenie.fot. sxc.hu

Strategie te są niezbędne nie tylko w środowisku edukacyjnym, ale praktycznie w każdej sytuacji życiowej, która może okazać się epizodem lub momentem stanowiącym element kształcenia. Cyfrowe i niecyfrowe bloki konstrukcyjne mogą być dowolnie łączone przez uczniów w ich indywidualnych środowiskach kształcenia (IŚK). IŚK, tworzone przez uczniów w trakcie projektowania i organizowania ich własnego procesu nauki, są bardziej podejściem lub strategią niż specyficzną platformą edukacyjną, w przeciwieństwie do z góry określonych ścieżek edukacyjnych. W tym sensie środowiska te są zdecydowanie skoncentrowane na uczniu i wspierają kształcenie samodzielne.

IŚK nie są w żadnym razie odizolowane; są częścią cyfrowego ekosystemu mediów, narzędzi i usług. Nie skłaniają uczącego się do nawigacji w ramach jednego monolitycznego środowiska, lecz prowadzą do otwartego i powiązanego procesu kształcenia. To podejście stanowi przejście w kierunku takiego modelu kształcenia, w którym uczniowie w czasie procesu nauki wybierają połączenia z pulą cyfrowych i niecyfrowych bloków konstrukcyjnych, łącząc je i tworząc z nich niepowtarzalne konstelacje.

Ze względu na położenie nacisku na aktywną rolę ucznia, wykorzystanie IŚK oznacza, że kształcenie nie jest ograniczone w konkretnym czasie i przestrzeni. Jest natomiast stałym i wszechobecnym procesem, składającym się z wielu epizodów. Ponieważ IŚK pozwalają na włączenie różnorodnych zajęć edukacyjnych, narzędzi i zasobów, następuje przenikanie kontekstów i kształcenie staje się powiązane. W tym sensie IŚK kwestionują pewne paradygmaty przyjęte w edukacji i w tradycyjnym pojmowaniu jej granic, na przykład w postrzeganiu lokalizacji kształcenia, ról edukacyjnych, czy polityk instytucjonalnych.

Zachęcamy do lektury 35 numeru eLearning Papers. Ten numer opiera się na obecnie trwającej debacie wokół IŚK i skupia się na temacie pokonywania granic kontekstów kształcenia. Opisujemy w nim kilka nowych praktyk, w tym: tworzenie IŚK jako części powiększonego obszaru kształcenia przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych; IŚK jako metoda wspierania kształcenia poprzez praktykę zawodową; oraz wykorzystanie grywalizacji i systemu odznak Open Badges jako części projektów IŚK. Perspektywy i wnioski przedstawione w artykułach tego numeru pokazują, jak wielki jest wkład IŚK w tworzenie edukacji otwartej.

Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/eLPapers_Issue35_PL.pdf

Poszczególne artykuły (PDF) dostępne są w języku angielskim na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/indywidualne-rodowiska-kszta-cenia-0 (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie