Indywidualne środowiska kształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozwój licznych innowacji w dziedzinie kształcenia, takich jak urządzenia osobiste, granularne i rozproszone aplikacje, usługi i zasoby, wymagają od osoby uczącej się wypracowania własnych strategii zarządzania różnymi nurtami informacji i narzędziami wspierającymi kształcenie.fot. sxc.hu

Strategie te są niezbędne nie tylko w środowisku edukacyjnym, ale praktycznie w każdej sytuacji życiowej, która może okazać się epizodem lub momentem stanowiącym element kształcenia. Cyfrowe i niecyfrowe bloki konstrukcyjne mogą być dowolnie łączone przez uczniów w ich indywidualnych środowiskach kształcenia (IŚK). IŚK, tworzone przez uczniów w trakcie projektowania i organizowania ich własnego procesu nauki, są bardziej podejściem lub strategią niż specyficzną platformą edukacyjną, w przeciwieństwie do z góry określonych ścieżek edukacyjnych. W tym sensie środowiska te są zdecydowanie skoncentrowane na uczniu i wspierają kształcenie samodzielne.

IŚK nie są w żadnym razie odizolowane; są częścią cyfrowego ekosystemu mediów, narzędzi i usług. Nie skłaniają uczącego się do nawigacji w ramach jednego monolitycznego środowiska, lecz prowadzą do otwartego i powiązanego procesu kształcenia. To podejście stanowi przejście w kierunku takiego modelu kształcenia, w którym uczniowie w czasie procesu nauki wybierają połączenia z pulą cyfrowych i niecyfrowych bloków konstrukcyjnych, łącząc je i tworząc z nich niepowtarzalne konstelacje.

Ze względu na położenie nacisku na aktywną rolę ucznia, wykorzystanie IŚK oznacza, że kształcenie nie jest ograniczone w konkretnym czasie i przestrzeni. Jest natomiast stałym i wszechobecnym procesem, składającym się z wielu epizodów. Ponieważ IŚK pozwalają na włączenie różnorodnych zajęć edukacyjnych, narzędzi i zasobów, następuje przenikanie kontekstów i kształcenie staje się powiązane. W tym sensie IŚK kwestionują pewne paradygmaty przyjęte w edukacji i w tradycyjnym pojmowaniu jej granic, na przykład w postrzeganiu lokalizacji kształcenia, ról edukacyjnych, czy polityk instytucjonalnych.

Zachęcamy do lektury 35 numeru eLearning Papers. Ten numer opiera się na obecnie trwającej debacie wokół IŚK i skupia się na temacie pokonywania granic kontekstów kształcenia. Opisujemy w nim kilka nowych praktyk, w tym: tworzenie IŚK jako części powiększonego obszaru kształcenia przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych; IŚK jako metoda wspierania kształcenia poprzez praktykę zawodową; oraz wykorzystanie grywalizacji i systemu odznak Open Badges jako części projektów IŚK. Perspektywy i wnioski przedstawione w artykułach tego numeru pokazują, jak wielki jest wkład IŚK w tworzenie edukacji otwartej.

Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/eLPapers_Issue35_PL.pdf

Poszczególne artykuły (PDF) dostępne są w języku angielskim na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/indywidualne-rodowiska-kszta-cenia-0 (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie