Otwarta edukacja: zmiany w praktykach edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningKoncepcja otwartej edukacji rozprzestrzeniła się na setki instytucji na całym świecie, szczególnie w szkolnictwie wyższym i w instytucjach kształcenia dla dorosłych. Rozdawanie wiedzy za darmo (OECD 2007) wydaje się być ideą rewolucyjną. Fascynuje ona nauczycieli, wzbudza zainteresowanie uczniów, obawy wydawnictw i stawia nowe wyzwania organizacjom edukacyjnym.
 
Termin Otwarte Zasoby Edukacyjne (ang. Open Educational Resources – OER) został po raz pierwszy wykorzystany przez UNESCO w roku 2002. Od tamtej pory pojęcie to rozprzestrzeniało się jak epidemia. Obecnie OER są już szeroko rozpowszechnioną rzeczywistością: są produkowane, udostępniane, używane i wykorzystywane przez nauczycieli i uczniów oraz bardzo często dostępne w dużych bazach danych, z których ostatnia jest inicjatywą Afrykańskiego Uniwersytetu Wirtualnego.

Publikacja tego numeru eLearning Papers zbiega się z globalnym spotkaniem zainicjowanym i prowadzonym przez Fundację na rzecz OER, odbywającym się w Nowej Zelandii, w którym bierze udział międzynarodowa grupa nauczycieli i działaczy oświatowych. Spotkanie to ma na celu założenie pierwszego globalnego Uniwersytetu OER. W Europie inicjatywy takie jak, Inicjatywa Jakości OER (ang. Open Educational Quality Initiative) oraz projekt OERTest pracują na rzecz zmiany kultury w zakresie szkolnictwa wyższego i kształcenia dorosłych, aby podnieść stopień akceptacji i osiągnąć transformację oświaty poprzez OER.

Ruch OER z powodzeniem promuje ideę wiedzy jako dobra publicznego, co jest zachętą dla organizacji oraz indywidualnych osób do publikowania OER. Jednak potencjał OER do zmian praktyk edukacyjnych nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Obecnie OER koncentrują się na zwiększeniu dostępu do treści cyfrowych poprzez repozytoria i infrastrukturę, ale niewiele uwagi poświęca się kwestii wspierania przez technologię praktyk edukacyjnych i otwartej edukacji oraz promocji jakości i innowacji w nauczaniu i uczeniu się. Istnieje wyraźna potrzeba innowacyjnych form wspierania procesu tworzenia i oceny OER. Wykorzystanie otwartych zasobów edukacyjnych wymaga zmiany w praktykach edukacyjnych oraz zmian instytucjonalnych i innowacji w zakresie uczenia się i nauczania.

Obecny XXIII numer eLearning Papers poświęcony otwartym zasobom edukacyjnym ma na celu pogłębienie naszego zrozumienia, w jaki sposób otwarty dostęp i otwarte zasoby edukacyjne wpływają na praktyki edukacyjne organizacji, uczniów i innych zainteresowanych stron, zarówno aktualnie, jak i w przyszłości. Z nadesłanych prac możemy wywnioskować, że sugeruje się przechodzenie od otwartych zasobów edukacyjnych do otwartych praktyk edukacyjnych. W kategorii „W szczegółach” umieszczane są artykuły przedstawiające dogłębne opisy badań. W kategorii „W praktyce” zamieszczamy wybór krótszych artykułów, które pozwalają na wgląd do aktualnych praktyk w Europie i poza nią.

Przeczytaj artykuły w numerze 23 eLearning Papers.
 
e-learning
 
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie