O bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z danych NASK wynika, że 56 proc. nieletnich doświadczyło przemocy w sieci. Aż 52 proc. z nich nikomu o tym nie powiedziało. Według badania „Sprawdzian 13+” Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę aż 60 proc. dzieci poniżej 12. roku życia spotkało się w Internecie z czymś, co je zaniepokoiło.

Tylko odpowiedzialne podejście do cyfrowego bezpieczeństwa może uchronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami związanymi ze sztuczną inteligencją, ekranami, światem algorytmów - powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas 19. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie” organizowanej przez NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

19. Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie, organizowana przez NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, jest próbą zdefiniowania i znalezienia sposobów na poradzenie sobie z największymi zagrożeniami czyhającymi na najmłodszych użytkowników w sieci. Uczestniczący w konferencji eksperci podkreślili, że trzeba bić na alarm, bo rozmowy, debaty, ostrzeżenia - to już za mało. To czas na działania, które zapewnią dzieciom bezpieczeństwo w sieci.

Pędzący świat cyfrowy stawia przed nami coraz to nowe wyzwania i - niestety - czasem w tym pędzie ginie to, co najważniejsze - dobro dziecka i jego bezpieczeństwo - mówiła Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń w NASK oraz koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

Wicepremier Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji przekonywał, że bezpieczeństwo dzieci to nie tylko hasło, to odpowiedzialność za młode przyszłe pokolenie.

Chyba czas postawić nową tezę - nie ma już podziału na bycie offline i online. Przez lata przekonywano, że możemy powiedzieć >>bądź offline i będziesz bezpieczny<<. To nieprawda. Mamy jedno dzieciństwo, które dotyczy budowania siebie, popełniania błędów, szukania rozwiązań, ale też walki z samotnością, doświadczania hejtu - to wszystko zawiera w sobie świat cyfrowy - mówił Krzysztof Gawkowski. Dlatego takie konferencje (...) mówiące o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie mają olbrzymie znaczenie - dodał wicepremier.

Barbara Nowacka, ministra edukacji, zauważyła, że fundamentem przyszłości jest bezpieczeństwo dzieci. Jako państwo dostarczymy sprzęt, ale jednocześnie widzimy ryzyka, które stoją za technologią. Edukacja jest najważniejsza, bo nic jej nie zastąpi jako strażnika bezpieczeństwa młodzieży w internecie, nauczyciela w szkole i rodzica w domu - przekonywała ministra edukacji.

Monika Horna-Cieślak, rzeczniczka Praw Dziecka, informowała, że dzieci, które dzwonią na młodzieżowy telefon zaufania często mówią, że brak im przewodników. Według niej nauczyciel lub społecznik może stać się takim mentorem ułatwiającym bezpieczne korzystanie z internetu. Z kolei Marta Skierkowska, wiceprezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, twierdziła, że nie ma nic ważniejszego niż praca dziećmi, dzięki której można redukować ryzyka związane z obecnością w internecie.

Wiedza, krytyczne myślenie i świadomi dorośli mogą być dla młodych wsparciem w świecie promptów - dodała Magdalena Dłogołęcka z Fundacji Orange.

Podczas konferencji Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie odbywały się sesje, panele, webinary. Eksperci rozmawiali i podpowiadali, jak sprawić, aby rozwój technologiczny przebiegał w tempie, które jest bezpieczne dla naszych dzieci. Żeby to było możliwe, należy pamiętać, że równie ważne, co edukacja i wsparcie emocjonalne, są regulacje prawne. We Francji, Włoszech, Finlandii czy Belgii już teraz stosuje się narzędzia i rozwiązania, które realnie przekładają się na bezpieczeństwo dzieci w internecie.

Anna Rywczyńska z NASK zauważyła, że we Francji podnosi się wiek dostępu do mediów społecznościowych, a we Włoszech przeciwdziałanie cyberprzemocy traktuje się systemowo - szkoły współpracują z rodzicami oraz ekspertami.

Prelegenci z krajów europejskich zaprezentują, w jaki sposób wdrażają regulacje unijne w swoich środowiskach lokalnych i jak sprawdzają się one w praktyce. Dotyczy to nie tylko podnoszenia wieku użytkowników mediów społecznościowych czy cyberprzemocy, ale także sztucznej inteligencji i tego, jak z niej korzystać.

Podczas konferencji Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie zaplanowano wiele paneli dyskusyjnych m.in.: Dzieci i młodzież w świecie trendów urody. Jakie ryzyka i konsekwencje psychologiczne mogą wiązać się z presją wyglądu?.

Temat AI był szeroko omawiany podczas debaty, na której eksperci rozmawiali o wpływie technologii na kształtowanie dzieciństwa przyszłych pokoleń. Już teraz dzieci (ale także dorośli) nawiązują emocjonalne relacje z wytworami sztucznej inteligencji. Co będzie później, za pięć czy dziesięć lat?

Internet stał się codziennością dzieci - dla nich to nie jest już osobny świat, tylko naturalne środowisko, a zadaniem dorosłych jest być tam razem z nimi. Rozmawiać, wspierać i reagować, kiedy dzieje się coś złego. To najprostszy, a zarazem najskuteczniejszy sposób, by wzmacniać cyfrową odporność najmłodszych.

Potrzebujemy nowej kultury internetu opartej na empatii, na odpowiedzialności dorosłych za dzieci. Standardem powinno być przede wszystkim dobro dziecka - podsumował minister Gawkowski.

***

19. Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie jest największym w Polsce cyklicznym wydarzeniem dotyczącym bezpieczeństwa dzieci online. Organizowana od 2006 roku przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (tworzone przez NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę), konferencja co roku gromadzi setki osób z branży edukacyjnej, administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz sektora technologicznego.

 

(Źródło: PAP MediaRoom, opr. red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie