Przewroty 2024

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Nauki Kopernik przyznało Nagrodę Przewroty za najbardziej nowatorskie i śmiałe działania, zmieniające edukację. W kategorii ogólnopolskiej zwyciężył Instytut Dobrej Śmierci, a lokalnej – Oświatowe Centrum Nauki i Techniki w Wodzisławiu Śląskim. Nagrodę specjalną otrzymał Janusz Laska – pomysłodawca i inicjator programu Klub Młodego Odkrywcy. Podczas gali finałowej 24 maja 2024 roku, laureaci otrzymali autorskie statuetki, stworzone przez Centrum Nauki Kopernik oraz nagrody finansowe w wysokości 20 000 złotych.

Nagroda Przewroty

Centrum Nauki Kopernik ustanowiło Nagrodę, aby poznać i docenić inspirujące działania edukacyjne, realizowane w różnych zakątkach kraju. Nazwa Nagrody nawiązuje do odkrycia przez Mikołaja Kopernika heliocentrycznej budowy Układu Słonecznego, co doprowadziło nie tylko do przewrotu w astronomii, ale też zapoczątkowało zmianę sposobu myślenia o świecie i miejscu, w jakim znajduje się człowiek. Nieco ponad 100 lat temu John Dewey postulował przewrót kopernikański w edukacji. Porównywał dziecko do Słońca, wokół którego powinny krążyć poczynania wychowawcze.

Do pierwszej edycji zgłoszono aż 366 inicjatyw. Kapituła wewnętrzna, złożona z pracowników Kopernika, wybrała 10. finalistów (5. w kategorii ogólnopolskiej i 5. w lokalnej). Następnie kapituła honorowa pod przewodnictwem Roberta Firmhofera, dyrektora naczelnego Centrum Nauki Kopernik, wybrała dwie zwycięskie inicjatywy.

Liczba zgłoszeń przewyższyła nasze oczekiwania! To potwierdza, jak twórcze jest środowisko edukacyjne w Polsce – powiedział Robert Firmhofer po obradach kapituły honorowej. – Liczymy na to, że Nagroda Przewroty skłoni środowisko, które pragnie rozwoju nowoczesnych metod i form uczenia się, do podjęcia dyskusji o kształcie edukacji, do szukania odpowiedzi na pytanie, jakiego przewrotu potrzebuje dziś edukacja, by najlepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości – dodał.

Laureaci

Centrum Nauki Kopernik rozumie edukację bardzo szeroko – jako cały ekosystem, obejmujący różnorodne spektrum środowisk edukacyjnych. Zgłaszać można było działania prowadzone w szkole i w domu, w świecie wirtualnym i rzeczywistym, dla dzieci i dla dorosłych. Kapituła postanowiła nagrodzić dwie bardzo różniące się od siebie inicjatywy. Pierwsza z nich powstała z myślą o dorosłych i konieczności radzenia sobie z emocjami. Druga pozwala dzieciom zdobywać praktyczne umiejętności i zmienia szkołę.

Instytut Dobrej Śmierci to przestrzeń dialogu i edukacji o umieraniu, śmierci i żałobie.

Oswojenie odejścia jest trudne, a mierzy się z nim każdy człowiek. Inicjatywa proponuje szkolenia, spotkania oraz warsztaty i ma na celu podniesienie poziomu wiedzy o procesie umierania, o różnorodności pochówków i pożegnań oraz zwiększenie świadomości dotyczącej możliwości niesienia i otrzymywania wsparcia. Instytut przełamuje tabu poprzez otwartą rozmowę o śmierci jako naturalnej i nieuniknionej części życia. Choć jego działania skierowane są przede wszystkim do dorosłych, powszechna edukacja na temat śmierci mogłaby przyczynić się do poprawy dobrostanu każdego i każdej z nas.

Ja nie wiem, czy to jest do końca taki trudny temat – powiedziała podczas gali Maria Puchalska, dyrektorka ds. operacyjnych Instytutu – To jest temat bardzo ludzki, z którym się kiedyś wszyscy zmierzymy. Myślę, że warto rozwijać w sobie jakąś taką celebrację życia, co w moim przekonaniu idzie także przez celebrację śmierci. Tych momentów, które są trudne. Bo zarówno te momenty, jak i szczęście pojawiają się i warto je przyjmować tak samo.

Ja się autentycznie wzruszyłam, kiedy zostałyśmy przywołane na scenę – dodała Anja Franczak, założycielka Instytutu – To bardzo motywuje do dalszej pracy. Potwierdza, że to, co robimy, rezonuje ze światem. I że jest dużo osób, które nas wspierają. Dzięki Nagrodzie Przewroty możemy też w końcu wynająć sobie biuro.

Oświatowe Centrum Nauki i Techniki to multidyscyplinarne pracownie naukowe i artystyczne:

mechatroniczna, stolarska, modelarska, krawiecka, ceramiki i rękodzieła, artystyczna oraz sensoryczno-plastyczna. Uczniowie szkół podstawowych oraz przedszkolaki z powiatu wodzisławskiego przychodzą tu raz w tygodniu na zajęcia. Przez cztery dni uczą się w swoich placówkach, a jeden spędzają w pracowniach. Inicjatywa została wprowadzona przez samorząd do oficjalnego trybu nauczania w Wodzisławiu Śląskim. To rozwiązanie ułatwia nauczycielom realizację uczniowskich projektów badawczych, pomaga także łączyć teorię z praktyką i wspierać rozwój kompetencji nieujętych w programie nauczania.

Największą przyjemność sprawia obserwowanie dzieci – jak się rozwijają, jak się cieszą z tego, co zrobiły. Czego się dowiedziały, co odkryły. Ta nagroda jest dla mnie dużym zaskoczeniem, docenieniem mojej pracy, moich pomysłów, no i takim potwierdzeniem tego, że rzeczywiście dobrze to robimy i w tym kierunku powinniśmy iść – Emilia Kopiec, pomysłodawczyni inicjatywy. Dodała także, że już planuje otwarcie kolejnej pracowni. Tym razem muzycznej.

Centrum Nauki Kopernik zdecydowało się także przyznać nagrodę specjalną. Jej laureata nominowali i wybrali pracownicy Kopernika. Został nim Janusz Laska – geolog, nauczyciel geografii i przyrody, działacz społeczny, założyciel Kłodzkiego Towarzystwa Oświatowego.

To pomysłodawca i współtwórca programu Klub Młodego Odkrywcy (KMO) – otwartej sieci edukacyjnej, której celem jest uczenie się w działaniu, a także umożliwienie dzieciom
i młodzieży rozwijania umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów. Na początku projekt realizowany był przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe w ramach programu „Równać Szanse” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Potem rolę opiekuna programu przyjęło Centrum Nauki Kopernik. Dziś w Polsce działa około 1000 klubów, a ich międzynarodowa sieć obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię.

Ta nagroda to docenienie tego, co zrobiłem dawno temu. 26 lat temu powstał pierwszy klub, a potem przekazałem ten projekt Centrum Nauki Kopernik. Dzięki temu inicjatywa Klubów Młodego Odkrywcy ciągle żyje i okazuje się atrakcyjna dla tylu młodych ludzi – powiedział Janusz Laska podczas gali.

Statuetka

Statuetka, którą otrzymali laureaci, podkreśla stojącą za nagrodą ideę. Ma też bardzo… przewrotny charakter. Aby zaprezentować ją w pełnej krasie, trzeba się natrudzić. Podobnie jest z innowacjami. Ich twórcom rzadko kiedy udaje się od razu osiągnąć cel. Muszą wykazać się uporem i niezłomnością, pokonać wiele przeszkód, podjąć niezliczone próby, by osiągnąć cel. Na pierwszy rzut oka statuetki nie można ustawić tak, by zachowywała się stabilnie. Kiedy w końcu – po kilku eksperymentach – to się udaje, efekt jest zachwycający.

Więcej informacji o laureatach, finalistach i Nagrodzie Przewroty można znaleźć na stronie internetowej: https://www.kopernik.org.pl/nagroda-przewroty.

 

(Źródło: CN Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie