O sztucznej inteligencji dla nauczycieli

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ChatGPT to przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale zastosowań AI w codziennym życiu jest tak wiele, że warto poszerzać wiedzę na jej temat. Fundacja Orange wesprze w tym nauczycielki i nauczycieli oraz osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Ruszyły zapisy do drugiej edycji bezpłatnego kursu online #BurzaMózgów. Podczas zająć kursanci w przystępny sposób nauczą się, jak działa sztuczna inteligencja. Inicjatywa pokazuje AI od bardziej społecznej i etycznej strony. Uczy też krytycznego podejścia do technologii. Nabór zgłoszeń trwa do 16 lutego.

Sztuczna inteligencja (AI – ang. artificial intelligence) stała się częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych czy sposobie działania smartfonów. Jej zastosowanie jest tak szerokie, że część użytkowniczek i użytkowników jej nie zauważa. Coraz częściej mówi się także o sztucznej inteligencji w kontekście edukacji. Tym bardziej przydatna staje się wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.

Świadomość jakie możliwości i wyzwania niesie rozwój sztucznej inteligencji to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. Naturalne wydaje się więc, by tą wiedzą dzielić się z nauczycielkami i nauczycielami oraz osobami, które pracują z dziećmi i młodzieżą. To oni często „przecierają szlaki” dla młodych osób. Mogą wpływać na ich postawy i rozumienie zjawisk cyfrowych. Kurs #BurzaMózgów pokazuje AI od bardziej społecznej strony, w programie unikamy technicznego podejścia do tematu – tłumaczy Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych w Fundacji Orange.

To druga edycja kursu, który ma przystępną formułę a zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 12 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczycielki i nauczyciele mogą korzystać z gotowych materiałów – scenariuszy zajęć i pomysłów na ćwiczenia z uczniami. Po ukończeniu tego kursu nauczyciele będą mogli pomóc młodym ludziom zrozumieć, że to nie przypadek, że np. w social mediach widzą to co widzą, tylko, że tak działa AI i wpływa na ich nastrój i decyzje. Ci, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl.

W kursie nie mogło zabraknąć „gwiazdy”, czyli ChatGPT – pierwszego komputerowego tzw. bota, który faktycznie rozumie, o co go pytamy i potrafi odpowiadać w dość sprawny sposób. Prócz tego, tłumaczymy, jakie są mity na temat sztucznej inteligencji oraz jak może wyglądać praca przyszłości. Nie unikamy też takich tematów jak etyka w kontekście AI. Wszystko pokazujemy na przykładach i ćwiczeniach – mówi Maciej Wojnicki, współorganizator projektu z LOFI Robot.

Aby wziąć udział w #BurzyMózgów, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Kurs mogą realizować nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szkół podstawowych – szczególnie klas 4-8 – i tacy, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Zapisy do #BurzyMózgów trwają do 16 lutego br., a elastyczna formuła pozwala na realizację we własnym tempie, do końca roku szkolnego. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.fundacja.orange.pl/burzamozgow. Kurs ruszy 19 lutego 2024 roku.

(Źródło: Fundacja Orange)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie