O sztucznej inteligencji dla nauczycieli

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ChatGPT to przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale zastosowań AI w codziennym życiu jest tak wiele, że warto poszerzać wiedzę na jej temat. Fundacja Orange wesprze w tym nauczycielki i nauczycieli oraz osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Ruszyły zapisy do drugiej edycji bezpłatnego kursu online #BurzaMózgów. Podczas zająć kursanci w przystępny sposób nauczą się, jak działa sztuczna inteligencja. Inicjatywa pokazuje AI od bardziej społecznej i etycznej strony. Uczy też krytycznego podejścia do technologii. Nabór zgłoszeń trwa do 16 lutego.

Sztuczna inteligencja (AI – ang. artificial intelligence) stała się częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych czy sposobie działania smartfonów. Jej zastosowanie jest tak szerokie, że część użytkowniczek i użytkowników jej nie zauważa. Coraz częściej mówi się także o sztucznej inteligencji w kontekście edukacji. Tym bardziej przydatna staje się wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.

Świadomość jakie możliwości i wyzwania niesie rozwój sztucznej inteligencji to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. Naturalne wydaje się więc, by tą wiedzą dzielić się z nauczycielkami i nauczycielami oraz osobami, które pracują z dziećmi i młodzieżą. To oni często „przecierają szlaki” dla młodych osób. Mogą wpływać na ich postawy i rozumienie zjawisk cyfrowych. Kurs #BurzaMózgów pokazuje AI od bardziej społecznej strony, w programie unikamy technicznego podejścia do tematu – tłumaczy Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych w Fundacji Orange.

To druga edycja kursu, który ma przystępną formułę a zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 12 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczycielki i nauczyciele mogą korzystać z gotowych materiałów – scenariuszy zajęć i pomysłów na ćwiczenia z uczniami. Po ukończeniu tego kursu nauczyciele będą mogli pomóc młodym ludziom zrozumieć, że to nie przypadek, że np. w social mediach widzą to co widzą, tylko, że tak działa AI i wpływa na ich nastrój i decyzje. Ci, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl.

W kursie nie mogło zabraknąć „gwiazdy”, czyli ChatGPT – pierwszego komputerowego tzw. bota, który faktycznie rozumie, o co go pytamy i potrafi odpowiadać w dość sprawny sposób. Prócz tego, tłumaczymy, jakie są mity na temat sztucznej inteligencji oraz jak może wyglądać praca przyszłości. Nie unikamy też takich tematów jak etyka w kontekście AI. Wszystko pokazujemy na przykładach i ćwiczeniach – mówi Maciej Wojnicki, współorganizator projektu z LOFI Robot.

Aby wziąć udział w #BurzyMózgów, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Kurs mogą realizować nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szkół podstawowych – szczególnie klas 4-8 – i tacy, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Zapisy do #BurzyMózgów trwają do 16 lutego br., a elastyczna formuła pozwala na realizację we własnym tempie, do końca roku szkolnego. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.fundacja.orange.pl/burzamozgow. Kurs ruszy 19 lutego 2024 roku.

(Źródło: Fundacja Orange)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie