Szkoła przyszłości wobec współczesnych wyzwań

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Microsoft Teams zostanie ze mną przede wszystkim do szybkiej komunikacji z uczniami i innymi nauczycielami, ale również do prowadzenia działań projektowych. W szkole prowadzimy takich projektów bardzo dużo – mówiła Małgorzata Lesisz, nauczycielka z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, podczas panelu zorganizowanego w ramach Microsoft EduDay 2021. Głównym tematem wydarzenia było przedstawienie scenariuszy działań edukacyjnych na czas po pandemii i próba odpowiedzi na pytanie, jak będzie wyglądać praca szkoły w czasach post-Covid. Dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, eksperci i specjaliści z Microsoft próbowali wspólnie nakreślić obraz szkoły przyszłości, w której nauka, współpraca i budowanie wzajemnych relacji bazują nie tylko na przebywaniu w tym samym miejscu i czasie, ale także na technologii, która otwiera zupełnie nowe możliwości wzajemnych działań.

Microsoft EduDay to coroczne wydarzenie dla sektora edukacyjnego, w czasie którego Microsoft pokazuje dobre praktyki szkolne z Polski i świata. Tegoroczna edycja odbyła się online i przybrała formę reportażu z życia szkoły. Ale nie pierwszej z brzegu szkoły, tylko placówki wzorcowej, czyli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, który nosi także miano „Microsoft Showcase School”, gdyż na co dzień wykorzystuje technologię Microsoft w każdym obszarze swojego działania.

Uczestników EduDay 2021 po szkole oprowadzał popularny prezenter telewizyjny – Marcin Prokop oraz jego goście: uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, eksperci i przedstawiciele Microsoft. Wszyscy oni starali się dać odpowiedź na pytanie: jak będzie wyglądać szkoła przyszłości i jakie miejsce powinny w niej zajmować nowoczesne technologie? Poszukiwanie przepisu na skuteczną cyfrową transformację szkoły, znaczenie ustandaryzowania technologii używanych w placówkach edukacyjnych, waga cyfrowych kompetencji w przyszłej działalności uczniów, sposoby na dobrostan nauczycieli i uczniów – to tylko niektóre z wielu tematów, o jakich podczas paneli, wywiadów i rozmów dyskutowali uczestnicy wydarzenia.

Głównym wnioskiem, który daje się wysnuć ze wszystkich tych rozmów, jest stwierdzenie, że powrót do takiej formy edukacji, jaka miała miejsce przed 2020 rokiem w ogromnej większości polskich szkół, dziś jest już niemożliwy. Kryzys pandemiczny zaowocował koniecznością przejścia na tryb edukacji zdalnej, która otworzyła szeroko drzwi dla nowoczesnych technologii. Te zaś – po okresie wstępnych wyzwań i oporów – trafiły w szkołach na podatny grunt, umożliwiając każdej z grup – dyrekcji i pracownikom administracyjnym szkół, nauczycielom, uczniom oraz rodzicom zupełnie nowy, wygodniejszy i ciekawszy sposób działania. Stąd po powrocie w szkolne mury w kolejnym roku nauki zarówno uczniowie, jak i nauczyciele pragną do szkolnej rzeczywistości przenieść jak najwięcej z doświadczeń pozyskanych w czasie nauki zdalnej, które sprawiają, że działalność edukacyjna staje się łatwiejsza, sprawniejsza, bardziej kreatywna i angażująca wszystkie strony procesu nauczania.

Wynikające z pandemii zamknięcie szkół było prawdziwą próbą dla całego sektora edukacyjnego, w którym cyfryzacja nigdy nie była łatwym procesem. Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice znaleźli się w zupełnie nowej sytuacji, w której musieli na nowo wymyśleć sposoby kontaktu, nauczania i uczenia się, często w niełatwych, domowych warunkach. Celem Microsoft jako organizacji było i jest nadal wsparcie sektora edukacji w cyfrowej zmianie, która dzisiaj jest koniecznością. Z dumą obserwowałam, jak szkoły i nauczyciele wykorzystujący nasze narzędzia w edukacji zdalnej radzili sobie z wyzwaniami. To był czas prawdziwej mobilizacji, nie tylko do tego, aby zaopatrzyć się w odpowiednie technologie, ale także nauczyć się z nich efektywnie korzystać. W tym czasie nauczyliśmy się wiele i tej wiedzy nie wolno nam zaprzepaścić. Dlatego dzisiaj podejmujemy dyskusję na temat tego, jak tę naukę wykorzystać po powrocie uczniów do placówek szkolnych – powiedziała Agata Kapica, Industry Executive – Education Sector w polskim oddziale Microsoft.

Szereg pomysłów i przepisów na wykorzystanie pozyskanych umiejętności i narzędzi został podany podczas Microsoft EduDay 2021. Jednak nie oznacza to, że osoby, które nie wzięły udziału w spotkaniu, straciły swoją szansę na ich poznanie. W dalszym ciągu można zapoznać się z pełną relacją ze spotkania. Nagranie jest dostępne pod linkiem Microsoft EduDay 2021 po wcześniejszym zarejestrowaniu się.

 

(Źródło: Microsoft)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie