O czym i jak rozmawiać w szkole?

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Warto rozmawiać. Ta uniwersalna zasada sprawdza się praktycznie we wszystkich organizacjach i inicjatywach. Nie inaczej sprawa ma się ze szkołą. Rozmowa to sposób, by uczyć uczniów i uczennice, że ich opinie i uczucia są ważne i warto tworzyć przestrzeń do ich wyrażania. Dzięki niej uczą się oni aktywnego słuchania i empatii, czyli umiejętności, które będą procentować przez całe ich życie. Dobra rozmowa otwiera na poglądy innych, poszerza horyzonty i uczy, jak konstruktywnie i z szacunkiem dyskutować. Kształtują się dzięki niej kompetencje kluczowe. Wreszcie: to przecież niezastąpiony sposób na to, by zaangażować uczniów i uczennice w prowadzoną lekcję. Szczególne zaangażowanie może przynieść rozmowa na tematy ważne, aktualne i budzące emocje, również poza szkołą.

W nadchodzącym semestrze letnim 2019/2020 Centrum Edukacji Obywatelskiej zachęca, by skorzystać z programów, które nie tylko pomogą dobrać tematy, ale także tworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmowy i umiejętnie moderować dyskusję z uczniami.

Najbliższa okolica - najwięcej emocji

To, co znamy i mijamy na co dzień, uważnie obejrzane zyskuje zupełnie nowy wymiar. Najbliższa okolica może tym samym stać się bodźcem, który skłania do dyskusji i dzielenia się wrażeniami z innymi. Pretekstem do ponownego refleksyjnego przyjrzenia się w szkole najbliższej okolicy może być program Młodzi w Akcji. Jego celem jest inspirowanie opiekunów i opiekunek młodzieży oraz ich podopiecznych do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz okolicy i jej mieszkańców. Uczestnicy programu dzięki wskazówkom i materiałom zgłębią lokalne literackie wątki, poznają tajemnice okolicznej przestrzeni publicznej i jej mieszkańców, a także nauczą się realizować kampanie społeczne.

Zaangażowanie społeczne to temat, który poznają także uczestnicy programu Pozarządownik szkolny. Po pierwsze, zdobędą podstawową wiedzę o tym, jak działają organizacje pozarządowe. Po drugie, dzięki grze karcianej Gra w zmianę, będą mogli spróbować przekonać innych do swojego rozumienia tego, na czym polega zmiana proponowana przez wybrany NGO.


fot. Jędrzej Godlewski

Warto rozmawiać o sprawach państwowych...

Aktualne sprawy państwa to jeden z ważniejszych tematów, na który rozmawiamy się „w dorosłym życiu”. Właśnie dlatego jeszcze podczas trwania edukacji szkolnej warto kształtować u uczniów i uczennic umiejętność argumentacji, szacunku dla perspektywy innych oraz krytycznej oceny i wyrabiania sobie własnej opinii.

W inicjowaniu dyskusji i angażowaniu w rozmowę na temat spraw państwa pomocny może być program Młodzi Głosują, który ma na celu zwiększenie wśród uczniów i uczennic zainteresowania życiem publicznym. Uczestnicy programu otrzymają wsparcie w organizacji kampanii profrekwencyjnej i symulacji wyborów prezydenckich 2020. Wsparcie to nie tylko materiały, ale także wskazówki dla opiekunów, które ułatwią konstruktywną rozmowę z młodzieżą.

Na tematy publiczne praktycznie nie da się dyskutować bez odwołania do historii. Rozmowa o tym, jak wydarzenia z przeszłości wpływają na teraźniejszość, sprawdzi się zarówno na języku polskim, jak i lekcji historii czy lekcji wychowawczej. W programie Re: memory młodzież tworzy multimedialne reportaże inspirowane lokalnymi wydarzeniami z okresu 1918-1948. Dzięki zastosowanym narzędziom kształtującym umiejętność krytycznego myślenia uczniowie i uczennice rozpoznają mechanizmy społeczne leżące u podstaw dyskryminacji i napięć społecznych - zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Ciekawą lekcją może być także Solidarna szkoła, czyli program upowszechniający wiedzę o przemianach 1989 w Polsce. Uczennice i uczniowie przy wsparciu opiekunki lub opiekuna wykonują w jego ramach zadania związane z szeroko pojętą solidarnością (historyczną i społeczną).

...i globalnych

Klimat to temat! - tych, którzy śledzą informacje pojawiające się w mediach, nie trzeba do tego przekonywać. Program CEO o tej nazwie pomaga w sposób bezpieczny i neutralny podjąć rozmowę o przyczynach i konsekwencjach zmiany klimatu. Dodatkowo pozwala na pokazanie możliwości osobistego wpływu na jego ograniczenie lub łagodzenie.

Tematy globalne, o których warto, choć nie zawsze łatwo jest rozmawiać, to w programach CEO również: migracje ludności w świecie, równość, a także zagadnienia związane z Celami Zrównoważonego Rozwoju.


fot. Jędrzej Godlewski

Otwarte rozmowy o tym, co ważne to wciąż rzadkość w polskich szkołach. W programie Szkoła Demokracji proponujemy uczniom i nauczycielom organizację dyskusji o szkolnych sprawach i wspólne podejmowanie decyzji. Młodzież i dorośli ze szkoły w Mircu – wtedy jeszcze Gimnazjum – zorganizowali klasowe dyskusje o tym, co motywuje uczniów do nauki. Opinie na ten temat były zbierane również w formie rozwieszonych na korytarzu chorągiewek, na których uczniowie mogli wpisywać swoje propozycje. Z dyskusji klasowych i forum opinii na korytarzu zebrano różne propozycje, z których część wprowadzono do szkolnego systemu oceniania. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, dzięki wspólnej rozmowie o ważnych dla siebie sprawach odkrywają, że druga strona nie jest taka straszna i dialog jest możliwy. Buduje się wzajemne zaufanie i bardziej partnerskie relacje. - mówi Michał Tragarz, Szef Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej w Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Więcej informacji o rekrutacji na semestr letni 2019/2020: www.ceo.org.pl/rekrutacja

***

Centrum Edukacji Obywatelskiej to największa działająca w sektorze edukacji organizacja pozarządową w Polsce. Przy jej wsparciu nauczycielki i nauczyciele wprowadzają do szkoły metody nauczania i tematy, dzięki którym uczennice i uczniowie angażują się w swoją edukację i lepiej radzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Prowadzimy programy, które rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości oraz otwartość, uczą współpracy i odpowiedzialności, zachęcają do zaangażowania w życie publiczne i działania na rzecz innych. Proponowane rozwiązania opieramy na ponad 25-letnim doświadczeniu, wiedzy eksperckiej i współpracy z praktykami. Z naszego wsparcia korzysta około 20 tysięcy nauczycielek i nauczycieli oraz dyrekcje kilku tysięcy szkół z całej Polski.

Więcej informacji na stronie: www.ceo.org.pl

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej; zdjęcia: Jędrzej Godlewski)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie