Sprzątajmy ekonomiczne mity

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Instytut Ludwiga von Misesa kończy przygotowania do wydania książki Henry’ego Hazlitta „Ekonomia w jednej lekcji” – światowego bestselleru i klasycznej pozycji literatury ekonomicznej. Redakcja tekstu jest już zakończona, a premierę przewidziano na 15 października br. Tłumaczenie zostało przystosowane do wymagań współczesnej terminologii ekonomicznej.(C) NBP

„Książka ta stanowi analizę błędów ekonomicznych, które rozpanoszyły się ostatnio tak bardzo, że nieomal stały się nową ortodoksją” pisał autor we wstępie do „Ekonomii w jednej lekcji”. Napisana przystępnym, żywym językiem, książka stanowi idealną lekturę dla szerokiego spektrum odbiorców — od laików po zawodowych ekonomistów. Autor podważa ekonomiczne stereotypy i populistyczne hasła, starając się wzbudzić w czytelniku krytyczny sposób obserwacji zjawisk gospodarczych. Zamiast narzucać gotowe rozwiązania, Hazlitt zachęca czytelnika do samodzielnego myślenia: zestawia argumenty zwolenników i przeciwników danej teorii czy programu i pozwala czytelnikowi samemu wyciągać wnioski.   

Wykład „Ekonomii w jednej lekcji” podzielony jest na 26 rozdziałów. Każdy z nich to odrębna „lekcja” omawiająca poszczególne zjawiska zachodzące w gospodarce. Hazlitt wyjaśnia mechanizm kształtowania się cen, pokazuje skutki inflacji, płac minimalnych czy nakładanie ceł, wyjaśnia działanie rynku pracy, objaśnia kim są spekulanci etc.  Błyskotliwość  wywodu i barwne, działające na wyobraźnię przykłady z życia szybko doprowadziły do przypięcia autorowi etykiety następcy słynnego francuskiego ekonomisty Fryderyka Bastiata.

Wydana po raz pierwszy w 1946 roku i kilkukrotnie zaktualizowana książka Hazlitta cieszy się niesłabnącą popularnością wśród czytelników na całym świecie. Przetłumaczono ją na 10 języków i sprzedano ponad milion egzemplarzy. O jej wysokiej wartości świadczyć mogą pochlebne opinie znaczących postaci ekonomii i biznesu: Miltona Friedmana, Friedricha Augusta von Hayeka, Steve’a Forbesa i wielu innych. Dzisiaj „Ekonomia w jednej lekcji” jest lekturą polecaną przez wykładowców na zachodnich uczelniach jako wprowadzenie do nauki ekonomii. Wśród studentów cieszy się popularnością ze względu na wyjątkową przystępność i brak technicznego żargonu, co jest rzadką cechą podręczników akademickich.

„Wydanie książki stanowi część akcji organizowanej przez Instytut Misesa pt. <<Sprzątamy ekonomiczne mity>>” - mówi koordynator projektu Szymon Chrupczalski – „Jej celem jest wypromowanie „Ekonomii w jednej lekcji” wśród młodych ludzi i nauczycieli oraz rozesłanie tysiąca egzemplarzy do bibliotek szkolnych, uniwersyteckich i miejskich, tak aby jak największa liczba uczniów i studentów miała okazję zapoznać się z dziełem Hazlitta.” Akcja rozpoczęła się 30 lipca i ma zakończyć się 30 października bieżącego roku. Projekt jest kolejnym przedsięwzięciem edukacyjnym Instytutu (z poprzednich warte wspomnienia są Kluby Austriackiej Szkoły Ekonomii oraz Lekcje ekonomii),

Chrupczalski dodaje, że udostępnienie „Ekonomii w jednej lekcji” jak największej liczbie młodych ludzi ma na celu przede wszystkim poprawę jakości nauczania przedsiębiorczości w szkołach średnich i ekonomii na studiach. „Wszechobecne mity na temat ekonomii wprowadzają zamęt i chaos w młodych umysłach. Lektura „Ekonomii w jednej lekcji” przez przyszłych wyborców, przedsiębiorców i naukowców pozwoli im na zrozumienie roli przedsiębiorczości i zasad działania gospodarki, uodporni na populistyczne hasła polityków i rozwinie umiejętność samodzielnego myślenia.” – mówi Chrupczalski.

W przyszłym roku Instytut planuje wydanie wersji elektronicznej i audiobooka „Ekonomii w jednej lekcji”.

Zobacz również: Opowieść o szklarzu i podatkach

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie