Podstaw ekonomii nauczą cię w polu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak zarabiać na Dzikim Zachodzie? To wiedzą najlepiej uczestniczy II Olimpiady Ekonomicznej portalu Farmersi.pl, którzy właśnie zakończyli zmagania. W tej rozgrywce naprzeciw siebie stanęli nie indywidualni farmerzy, ale kilkuosobowe drużyny. Ponownie okazało się, że stworzenie, utrzymanie i zarządzanie dochodową farmą to nie jest "kaszka z mleczkiem".Farmersi.pl

Tym razem zadania były wręcz trudniejsze, bo oprócz borykania się z rynkowymi wichrami popytu i podaży, w celu zapewnienia prosperity własnym przedsięwzięciom, zwycięstwo wymagało jeszcze sprawnej koordynacji i współdziałania członków zespołów. Wirtualne farmerki i wirtualni farmerzy mieli okazję pokazać przeciwnikom jak skutecznie inwestować w swoje gospodarstwo, jak godzić hodowlę krów lub owiec z uprawą zboża. Czy lepiej kupić młyn czy też może pocztę a do niej telegraf i dyliżans? A może to hotel z saloonem zapewni nam wygraną?

Działo się, działo. Widłami walczono z inflacją, bez litości deptano przeciwnikom po stopach procentowych, drużyny strzygły owce, a kredytowe odsetki strzygły drużyny. Jedni spadali miękko na zapasy bawełny, inni spadali prosto w otchłań bankructwa i bezradnie obserwowali wyprzedaż swego dobytku na pokrycie niebotycznych długów. Wielu poznało subtelną różnicę między niedoinwestowaniem a przeinwestowaniem.

Zwycięzcą rywalizacji, dość nieoczekiwanie, okazała się "Drużyna Niezwykłych Gentelmanów" – doskonale dobrana strategia i perfekcyjna współpraca pozwoliła im stać się czarnym koniem tej gonitwy po Dzikim Zachodzie. Na kolejnych miejscach uplasowały się drużyny weteranów: "Epikurejska Elita" oraz "Klub Farmera".

"Co leży u podstaw naszego sukcesu? Trzy rzeczy: współpraca, współpraca i jeszcze raz współpraca." – mówi Dragonka ze zwycięskiego teamu. "Uzgadnialiśmy każdą decyzję dosłownie do ostatniego centa. Nie było miejsca na samowolę czy improwizację. Każde przeliczenie poprzedzane było długimi konferencjami na Gadu-Gadu i ustalaniem strategii. Przegadaliśmy ładnych kilkadziesiąt godzin. Ale warto było!"

Gra toczy się w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Z przeludnionej Europy napływa do Ameryki fala emigrantów, szukających za Oceanem możliwości polepszenia swojego życia, zdobycia majątku i szczęścia. Na pionierów czekają niezmierzone połacie niezagospodarowanych ziem, setki małych, ale dynamicznie rozwijających się miasteczek oraz liberalny system gospodarczy. To właśnie tu, po raz pierwszy na świecie, powstał system społeczno-gospodarczy zwany kapitalizmem. Sukces w grze zależy wyłącznie od znajomości reguł ekonomii i przedsiębiorczości!

Farmersi.pl jest dowodem na to, że nie jest trudno stworzyć w Polsce narzędzie edukacyjne, które przyciągnie młodych i starszych użytkowników i jeszcze będzie skutecznie przekazywać wiedzę z danego obszaru. Tego typu narzędzia powinny być powszechnie wykorzystywane w szkołach i to właśnie w oparciu o nie powinna być realizowana edukacja przedsiębiorczości.

"Nasza gra uczy podstaw ekonomii i biznesowego sposobu myślenia, jest w całości polskiej produkcji i grać można za darmo. Wystarczy przeglądarka internetowa i kilkanaście minut dziennie." – mówi Tomasz Śmieszkoł z Farmersi.pl. "Szczerze powiedziawszy więcej nauczyłem się o ekonomii grając w farmersów, niż na wykładach z mikro- i makroekonomii." – zauważył jeden z uczestników gry na forum.

Chcesz sprawdzić, czy jesteś przedsiębiorczy? Zostań farmerem/farmerką!

(Źródło: Farmersi.pl, opr. własne)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie