Sidebar

22
N, Cze

Błędne przekonania na temat informacji zwrotnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele wkładają wiele pracy w ocenianie, a niektórzy także w formułowanie i przekazywanie uczniom informacji zwrotnych. Czasami opinie nauczycieli nie są tak skuteczne, jak tego by chcieli. Wysiłek nauczycielski nie przekłada się na poprawę uczenia się. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyny mogą na przykład leżeć w błędnych przekonaniach dotyczących informacji zwrotnej. Omówię cztery z takich przekonań.

  • Uczeń potrafi skorzystać z informacji zwrotnej.
  • Można przekazywać wszystkim uczniom podobną informację zwrotną.
  • Czym więcej obszernych informacji zwrotnych tym lepiej.
  • Stopnie są informacją zwrotną.

Błędne przekonanie nr 1: Uczeń potrafi skorzystać z informacji zwrotnej

John Dewey powiedział, że uczniowie uczą się nie z doświadczenia, ale z refleksji nad doświadczeniem. Ta sama zasada dotyczy informacji zwrotnych. Uczniowie nie korzystają z tego, co przeczytali w opinii o ich pracy, ale z tego jak zaangażują się w jej treść i jak głęboko ją przenalizują (Wiggins, 2012). Innymi słowy, uczniowie uczą się z naszych komentarzy wtedy i tylko wtedy, gdy wykonują pracę intelektualną analizując przekazaną opinię.

Samo sformułowanie i przekazanie uczniowi informacji zwrotnej nic nie zmienia w jego procesie uczenie się, trzeba zadbać, aby uczeń poddał refleksji to co jest mu przekazywane i aby takie podejście było stałym nawykiem związanym z informacją zwrotną.

Aby się tak stało, nauczyciel powinien pomóc uczniom w analizie przekazywanej im opinii. Uczniowie mogą nie wiedzieć, co zrobić z otrzymanymi informacjami zwrotnymi ani jak z nich skorzystać. Pierwszym warunkiem jest danie uczniom czasu na analizę – rezerwować na nią czas podczas, dać uczniom okazję w czasie lekcji do zapoznania się z opinią zawarta w informacji zwrotnej i wyciągnąć z niej wnioski. Uczniowie podczas tego czasu mogą zadać pytania nauczycielowi, otrzymać wyjaśnienia i przedyskutować opinię z kolegą lub koleżanką.

Dylan Wiliam (2018) uważa, że dobra informacja zwrotna, to taka, która pobudza ucznia do refleksji. Zatem warto w niej zawrzeć pytania do ucznia, co skłoni go do myślenia i formułowania odpowiedzi. Dobrym pomysłem jest zapytanie ucznia, o to, jak teraz wykonałby swoją pracę, co by zmienił, i z czego jest zadowolony.

Błędne przekonanie nr 2: Informacja zwrotna jest obiektywna i można przekazywać wszystkim uczniom podobną informację zwrotną

Drugie nieporozumienie jest subtelniejsze. Jest to przekonanie, że informacja zwrotna jest obiektywna i że te same słowa będą odczuwane w ten sam sposób przez wszystkich uczniów.

Mamy w klasie różnych uczniów i przekaz może być odbierany w różny sposób. W odbiorze opinii pomagają dobre relacje pomiędzy uczniem i nauczycielem. Jeśli uczeń ma zaufanie do nauczyciela, to nie postrzega opinii jako atak na siebie, ale jako informację wspierającą.

Budowanie zaufania leży po stronie nauczyciela. Jeśli uczeń odbiera uwagi krytyczne jako atak, to znaczy, że tego zaufania nie ma. To nauczyciel powinien przekonać ucznia o swoich dobrych intencjach i o możliwości uzyskania od niego pomocy.

Pomocne jest przeświadczenie nauczyciela o tym, że każdy uczeń jest w stanie nauczyć się i pokonać stawiane przed nim wyzwania.

Najważniejsze jest, aby pytać uczniów, czy i jak informacja zwrotna nauczyciela pomaga im się uczyć. Wystarczy ucznia zapytać: Czy teraz wiesz, co zrobiłeś dobrze, i co i jak możesz poprawić. Jeśli informacja zwrotna nie pomaga, to trzeba ją zmienić o dostosować ją do potrzeb ucznia.

Błędne przekonanie nr 3: Czym więcej obszernych informacji zwrotnych tym lepiej.

Zbyt dużo informacji może:

  • przytłoczyć ucznia, może on nie móc odróżnić, które z nich są ważne (Hattie i Timperley, 2007),
  • sprawiać wrażenie, że praca jest źle wykonana i przez to zniechęcać ucznia do poprawy.

Lepiej skupić informację zwrotną na wybranych zagadnieniach, które uczeń jest w stanie przeanalizować. Korzystne może być narzucenie sobie przez nauczyciela ilości miejsca, w którym ma zmieścić się informacja zwrotna. Wtedy sam nauczyciel selekcjonuje przekazywane informacje.

Nauczyciele zwykle odnoszą się w informacji zwrotnej do tego, co zostało w pracy zrobione. Dylan Wiliam (2016) twierdzi, że głównym celem informacji zwrotnej jest poprawa zdolności ucznia do wykonywania zadań, których jeszcze nie próbował wykonać. Samo skupienie się w informacji zwrotnej na tym, co się już stało nie pomoże uczniowi w lepszym wykonaniu następnych prac.

Dobrym pomysłem może być zachęcenie ucznia do autorefleksji i formułowania wniosków na przyszłość.

Błędne przekonanie nr 4: Stopnie są informacją zwrotną

Uczniowie mogą uczyć się na podstawie informacji zwrotnych, które im przekazujemy, znacznie trudniej jest im uczyć się, gdy otrzymują stopień za swoją pracę (Guskey, 2019). Niektórzy nauczyciele próbują łączyć stopnie z informacją zwrotną, ale to często eliminuje korzystanie przez uczniów z informacji zwrotnej. Uczniowie są wtedy zainteresowani tylko stopniem, ignorują opinie i zaczynają porównywać otrzymane stopnie.

Jak poradzić sobie z silną uczniowską potrzebą otrzymywania stopnia i jak jednocześnie pomóc uczniom w uczeniu się?

Pewnym sposobem może być tak zwane – odroczenie wystawienie stopnia. Nauczyciel może poczekać z wystawieniem stopnia, i najpierw przekazać informację zwrotną. Poczekać, dopóki uczniowie nie spędzą wystarczającej ilości czasu na analizowaniu opinii (Kuepper-Tetzel i Gardner, 2021). Takie postępowanie daje nadzieje, że uczniowie zajmą się refleksją nad swoja pracą, wyciągną wnioski, a dopiero potem otrzymają stopień.

Innym sposobem jest umówienie się z uczniami, które prace będą oceniane kształtująco przy pomocy tylko informacji zwrotnej (np. te które są wykonywane w czasie procesu uczenia się), a które sumująco stopniem (np. te które są wykonywane na podsumowanie).

Wszystkie te cztery nieporozumienia wskazują na bardziej fundamentalne błędne: przekonanie, że uczniowie wiedzą, co zrobić z komentarzami, które im dajemy. Dlatego warto uczniów pytać, czy informacja zwrotna im pomaga w uczeniu się i jaką informację chcieliby otrzymywać. Możliwe, że część uczniów woli otrzymywać informację zwrotną od koleżanki lub kolegi lub dokonywać samooceny, można to uwzględnić w swojej nauczycielskiej praktyce.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem A.Housiaux i B.Dickson z ascd.org. Warto także sięgnąć do materiału na stronie: https://tanginstitute.andover.edu/feedback-in-practice.

Dla zainteresowanych lista publikacji w tym temacie:

  • Brookhart, S. (2017). How to give effective feedback to your students (2nd Ed.). ASCD.
  • Dickson, B., & Housiaux, A. (2021). Feedback in practice: Research for teachers. Tang Institute.
  • Guskey, T. (2019). Grades versus comments: Research on student feedback. Phi Delta Kappan, 101(3).
  • Hammond, Z. (2015). Culturally responsive teaching and the brain. Corwin.
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1).
  • Kleinfeld, J. (1975). Effective teachers of Eskimo and Indian students. The School Review, 83(2).
  • Kuepper-Tetzel, C., & Gardner, P. (2021, March 9). Effects of temporary mark withholding on academic performance. Psychology Learning and Teaching.
  • Wiggins, G. (2012). Seven keys to effective feedback. Educational Leadership, 70(1).
  • Wiliam, D. (2016). The secret of effective feedback. Educational Leadership, 73(7).
  • Wiliam, D. (2018). Embedded formative assessment (2nd Ed.). Solution Tree.
  • Yeager, D. S., Purdie-Vaughns, V., Garcia, J., Apfel, N., Brzustoski, P., Master, A., et al. (2014). Breaking the cycle of mistrust: Wise interventions to provide critical feedback across the racial divide. Journal of Experimental Psychology: General, 143(2).

 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Należałoby zacząć od zauważenia, że większość ocen NIE MA SENSU. Jasne jest zatem, że nie ma sensu ich analizować ani brać pod uwagę. A nawet, jeśli ocena jest jakoś tam sensowna, to i tak nie musi być ważna, zwykle dotyczy bzdury i jakby samego...
Należałoby zacząć od zauważenia, że większość ocen NIE MA SENSU. Jasne jest zatem, że nie ma sensu ich analizować ani brać pod uwagę. A nawet, jeśli ocena jest jakoś tam sensowna, to i tak nie musi być ważna, zwykle dotyczy bzdury i jakby samego oceniającego zapytać "o co poszło" - godzinę później już by nie pamiętał.
Osobnym problemem mogą być oceny w prawdzie słuszne, ale dotyczące spraw, których NIE DA się poprawić, więc brak reakcji będzie jedyną słuszną odpowiedzią. O ile nie mówimy o uczniu z pierwszej klasy podstawówki - ma on swoje doświadczenia i po prostu wie, że nie warto brać się na niektóre sprawy.
Zatem należało zacząć od wezwania: OCENIAĆ MNIEJ! Zmniejszenie liczby ocen o jakieś 80% pozwoliłoby na ewentualne zastanowienie się nad pozostałymi. Chociaż i to nie oznaczałoby ich sensowności, ponieważ oceny bezsensowne i przypadkowe stanowią grubo ponad 90% tych, które nas dotykają.
Pozdrawiam.
More
Ppp
This comment was minimized by the moderator on the site
Wszystkie cztery kwestie są bardzo istotne. Sam staram się tych błędów nie popełniać, ale... powiedzmy sobie szczerze, kto może sobie pozwolić na poświęcenie właściwej ilości czasu, czyniącej internalizację informacji zwrotnej bardziej...
Wszystkie cztery kwestie są bardzo istotne. Sam staram się tych błędów nie popełniać, ale... powiedzmy sobie szczerze, kto może sobie pozwolić na poświęcenie właściwej ilości czasu, czyniącej internalizację informacji zwrotnej bardziej prawdopodobną?
Weźmy pod uwagę sytuację klasyczną - sprawdzian. W moim przypadku jest to forma pisemna, dotycząca zarówno sporej liczby kompetencji przewidywalnych i zaplanowanych, jak i zależnych jedynie od inwencji ucznia (taka sama informacja zwrotna dla wszystkich wykluczona) - nie będę się tu kompromitował, przyznając się, ile czasu zajmuje mi samo jego sprawdzenie i opisanie. I nie chodzi o jedną grupę... Czy można w takim opisie ograniczyć się jedynie do kilku wybranych punktów, wynikających z rozkładu materiału? To bardzo trudne, a wszystko ponad założoną normę kosztuje mnóstwo czasu...
I wtedy przychodzi refleksja, czy ja tego czasu nie tracę, bo z analizą intelektualną informacji zwrotnej jest na ogół słabo. Staram sie poświęcić przynajmniej dwie godziny na analizę błędów na anonimowych przykładach - nie wszyscy są zainteresowani, mimo że nawet jeśli nie popełnili takiego czy innego błędu w swojej pracy, nie oznacza, że nie popełnią go przy innej okazji (woli refleksji nie daje się wyprodukować socjotechniką). Wypróbuję opóźnienie oceny, ale ten psychologiczny chwyt nie musi zadziałać - na każdym poziomie, uczeń jest w stanie sam się ocenić na podstawie zaznaczonych błędów i określonych kryteriów oceny, więc może to niepotrzebnie wydłużać stres oczekiwania.
Niejednokrotnie jedynym sposobem są konsultacje indywidualne (ile na to potrzeba czasu, a przede wszystkim kiedy ma to mieć miejsce?). Nawet w takiej sytuacji, zainteresowanie skierowane jest głównie na "wykłócanie się" o punkty. Czy można tego uniknąć? Nie sądzę - uczniowie są częścią systemu, a nie jedynie przedmiotem obróbki i wcale nie koncentrują się na dążności do zdobycia wiedzy i kompetencji. Świat szkoły nie jest znacząco różny od tego na zewnątrz.
Uczniowskie deklaracje odnośnie przydatności (i internalizacji) informacji zwrotnej nie są wiarygodne (jak spora część innych) - uczniowie na ogół udzielają odpowiedzi, które uważają za "prawidłowe" z punktu widzenia nauczyciela.
Oczywiście, że informacja odrowieśnicza jest cenna, niezależnie od jej wartości. Niestety, na pewnym etapie, o "poziom ekspercki" raczej trudno, a nawet jeśli rówieśnicze autorytety się pojawiają, nie będą w stanie "obsłużyć" wszystkich teoretycznie zainteresowanych. Poza tym, jeśli ktoś się łudzi, że młodzi ludzie tak łatwo przyznają się do swojej niewiedzy przed rówieśnikami, to też w bajki wierzy...
Podsumowując, obliczam, że na sprawdzian, jego omówienie, przeanalizowanie błędów, ocenienie i poprawę powinienem poświęcić przynajmniej 6 godzin lekcyjnych, zakładając, że jedynie 50% go piszących wymagałoby konsultacji indywidualnych. A takich sprawdzianów mam 3-4 w półroczu...
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Ciekawy tekst..Przy okazji warto zacytować francuskiego neurobiologa Stanisław Dehaene
"..... Tymczasem ocenianie okazuje się najmniej interesującym aspektem sprawdzianów. Istotą rzeczy nie jest uzyskany na końcu stopień, lecz wysiłek włożony...
Ciekawy tekst..Przy okazji warto zacytować francuskiego neurobiologa Stanisław Dehaene
"..... Tymczasem ocenianie okazuje się najmniej interesującym aspektem sprawdzianów. Istotą rzeczy nie jest uzyskany na końcu stopień, lecz wysiłek włożony w przypomnienie sobie wiadomości oraz szybko otrzymywana informacja zwrotna. Badania pokazują, że w tym sensie sprawdziany odgrywają co najmniej równie ważną rolę co sama lekcja na dany temat.”

Fragment znakomitej książki JAK SIĘ UCZYMY?
More
Grzegorz
This comment was minimized by the moderator on the site
Dokładnie. Weryfikacja kompetencji jest zdecydowanie niedocenianym elementem procesu edukacyjnego, głównie ze względu na zafiksowanie na ocenie. Tymczasem powinien on trwać przynajmniej tak długo jak wprowadzanie treści.
Jeśli o mnie chodzi,...
Dokładnie. Weryfikacja kompetencji jest zdecydowanie niedocenianym elementem procesu edukacyjnego, głównie ze względu na zafiksowanie na ocenie. Tymczasem powinien on trwać przynajmniej tak długo jak wprowadzanie treści.
Jeśli o mnie chodzi, mógłbym z miejsca zrezygnować z oceniania. Kto mi na to pozwoli? Kto zagwarantuje spójność moich poczynań z resztą wymagań szkoły? Kto i na jakiej podstawie dokona kwalifikacji umiejętności moich uczniów?
Takie rzeczy tylko w... systemie opartym na wolnej woli i prawdziwie wewnętrznej motywacji uczących się. W obecnym, takie starania to niemal jedynie maskowanie sprzeczności założeń.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie