Po co pisać scenariusze lekcji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjne
 
Czy scenariusze lekcji są czymś szczególnie nowym w dziedzinie sposobu zapisywania instruktażu, jak przeprowadzić lekcje w szkole? Zdecydowanie tak - przekonują nauczycieli psycholog edukacyjny Małgorzata Taraszkiewicz oraz nauczyciel i trener w zakresie metodyki nauczania Mariusz Malinowski.
 
Scenariusze lekcji i podmiotowość ucznia
Scenariusze lekcji to stosunkowo nowa forma kreatywności dydaktycznej. Ta moda na opracowywanie scenariuszy powstała wraz z nowinkami reformatorskimi polskiej szkoły, wprowadzaniem pozytywnej mody na wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących proces uczenia się uczniów, a wreszcie (także pozytywnej) mody na przyjęcie odpowiedzialności za przebieg procesu nauczania.

Ta ostatnia sprawa  wiąże się z praktyczną realizacją zasady podmiotowości ucznia w procesie dydaktyczno-wychowawczym, który przebiega w szkole i polega na respektowaniu uczniowskiej gotowości do przyjęcia określonej porcji wiedzy i nabywania umiejętności, zgodnie z przejawianymi przez niego preferencjami, stylem uczenia się i innymi ważnymi cechami, które mają decydujący wpływ na przebieg jego szkolnej kariery.

Efektywne lekcje
W oświacie, podobnie jak w innych dziedzinach ludzkiej aktywności, poświęca się wiele czasu zagadnieniu efektywizacji pracy. Pragmatyczne pytanie brzmi - jak efektywnie uczyć w trakcie edukacji szkolnej? Podstawową jednostką w szkole jest lekcja, zatem uwaga kieruje się na zagadnienie jak poprowadzić i przeprowadzić efektywną lekcje. Istniejące w literaturze oświatowej instrukcje metodyczne posiadają różne nazewnictwo: plany lekcji, konspekty lekcji oraz scenariusze lekcji. Czym te formy różnią się między sobą i czy w ogóle potrzebna jest nam uniformizacja formalno-metodyczna?

Na pewno pojawią się zarówno zwolennicy, jak przeciwnicy – niemniej praktyka wymusza zwykle określenie ramowego standardu. Standaryzacja nie przeszkadza rozwijaniu i szlifowaniu nowych form scenariuszowych. Co więcej, jest potrzebna dla uporządkowania i odróżnienia wersji mistrzowskich od bubli, bowiem w każdej szanującej się profesji istnieją standardy profesjonalizmu pozwalające ocenić wykonywaną pracę pod kątem rzemieślniczej poprawności i odróżnić od partactwa.

Trochę historii
Rozkwit literatury scenariuszowej w Polsce datuje się od połowy lat 90. Zaczynaliśmy od przedruków i tłumaczeń, głównie z literatury angielskojęzycznej. Poza scenariuszami lekcji dla uczniów, pojawiły się także scenariusze zajęć doskonalących dla nauczycieli, do samokształcenia, do przeprowadzania zajęć w ramach doskonalenia wewnątrzszkolnego, scenariusze spotkań i konferencji z rodzicami.

Inspiracją do powstawania scenariuszy lekcji były idee pedagogiczne wypracowane w II połowie XX wieku. Szczególnie idea „metod aktywizujących w nauczaniu” wpłynęła na potrzebę opracowania przewodnika metodycznego nowego rodzaju realizującego postulat wywołania u uczniów efektu uczenia się aktywnego, a nie bierno-receptywnego. Scenariusze pedagogicznych lekcji się szczególnie atrakcyjne poprzez możliwość porównywania ich do sztuki reżyserii filmowej, gdzie na podstawie scenariusza reżyser może nakręcić film, a nauczyciel w sytuacji szkolnej – zrealizować lekcję.

Scenariusze lekcji są wyjątkowe
Czy scenariusze lekcji są czymś szczególnie nowym w dziedzinie sposobu zapisywania instruktażu, jak przeprowadzić lekcje w szkole? Jeżeli przyjąć, że są one wypadkową wszystkich współczesnych poszukiwań i osiągnięć w dziedzinie dydaktyki, pojmowanej jako sztuka efektywnego nauczania, to można powiedzieć zdecydowanie - tak!

Jeśli nauczyciele mają w efektywny sposób przeprowadzać, wprowadzać, prowadzić uczniów po świecie wiedzy o rzeczywistości i wytworach ludzkiej cywilizacji oraz doprowadzać do zdobycia jak największej liczby umiejętności życiowych, to należy dostarczać im jak największej liczby przewodników pokazujących najlepsze sposoby dotarcia do tychże celów.

Czytaj więcej na:
 
czytaj więcej

Małgorzata Taraszkiewicz – psycholog edukacyjny, edukator Grupy Edukacyjnej XXI, trener, autor książek i materiałów edukacyjnych. Autor projektu i redaktor pakietu „Europa na co dzień”; koordynator i trener programu „Nowa Szkoła”; autor projektu i redaktor pakietu „Nowa Szkoła”; autor wielu programów szkoleniowych dla nauczycieli (m.in. autorski program pt. „Profesor NLP w nauczaniu i wychowaniu”); trener grup nauczycieli i dyrektorów szkół; autorka książek m.in. „Książki warte czytania dzieciom”, „Jak uczyć lepiej, czyli Refleksyjny Praktyk w Działaniu", "Atlas efektywnego uczenia (się)". Projektuje i prowadzi treningi i warsztaty z zakresu m.in. komunikacji, kreatywności, asertywności i rozwoju osobistego dla edukacji i biznesu.

Mariusz Malinowski – nauczyciel szkolny (filozofia i przedsiębiorczość), właściciel firmy Studio Szkoleniowe „DIAGRAM” S.C., redaktor naczelny „Wirtualnego Przewodnika Nauczyciela – CD” Firmy MAWI, koordynator Serwera Oświatowego www.mawi.pl, publicysta oświatowy, trener w zakresie metodyki nauczania, propagator innowacji pedagogicznych, twórca serwisów internetowej informacji oświatowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie