Papierowy teatr wyobraźni

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z papierowym teatrem zetknęłam się rok temu – w czerwcu 2018 r. za sprawą Pawła Pawlika i jego Akademii Wyobraźni z Lądka Zdroju. Pomyślałam, że przyda się w pracy polonisty nowa umiejętność i zgłosiłam się na warsztaty. A potem przepadłam. Bo papierowy teatr to nie tylko odtwarzanie treści – to praca na emocjach, uczenie empatii, analizowanie, ustalanie hierarchii, praca w grupie, planowanie i nauka odpowiedzialności.

Papierowy teatr wyobraźni krok po kroku:

Krok 1

Do pracy potrzebna jest nam scena. Wykonamy ją z tektury, kartonu, sklejki. Dla mnie najwygodniejszą wielkością jest okno w formacie A3 – łatwo wtedy przygotujemy scenerię.

Ramę ozdabiamy dowolnie – posłuży do wielu przedstawień, powinna mieć uniwersalne wzory.

Krok 2

Wybieramy temat przedstawienia. U mnie były to legendy Ziemi Kłodzkiej. Ten etap to największa praca – uczniowie muszą ustalić z jakich scen będzie się składało przedstawienie, jakie dekoracje muszą przygotować, co będzie punktem kulminacyjnym. Z każdą zmianą scenerii muszą ręcznie wymienić dekoracje – na horyzoncie i kulisach – więc zmian nie może być zbyt dużo. Ciekawą pracą jest przygotowanie dialogów – nie spisujemy gotowych wypowiedzi. Papierowy teatr to nauka improwizacji – dzieci „wcielają” się w swoich bohaterów, zastanawiają się, co czuli, co mogli myśleć, mówić, jak się zachowywali.

Krok 3

Przygotowujemy postaci – papierowe rysunki na patyczkach.

Krok 4

Próby, próby, próby. Ćwiczymy, pozwalamy słowom płynąć.

Rady dla uczniów od Kai, Nikoli i Kingi

1. Ustalcie, jak podzielicie pracę.
2. Nie wstydźcie się – mówcie głośno, modulujcie głos, krzyczcie, płaczcie, śmiejcie się.
3. Spróbujcie poćwiczyć przed publicznością.
4. Słuchajcie rad innych i nie poddawajcie się.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Monika Czerkas jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Lubi swoją pracę i nieustannie poszukuje pomysłów na kreatywne zajęcia, zaciekawienie uczniów, pobudzenie do działania. Na lekcjach stosuje TIK, elementy programowania, ale również pracę z papierem czy działania twórcze. Swoimi pomysłami dzieli się na blogu blue-school.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie