Przydatne e-portfolia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjne XXI wiekuInternet stwarza wszystkim jego użytkownikom możliwość w zasadzie dowolnej prezentacji własnego dorobku intelektualnego i zawodowego. Jednym z przydatnych narzędzi są e-portfolia. Można je opisać jako wirtualne wizytówki, ogólnodostępne w sieci, stworzone dla każdego, kto może być zainteresowany naszą działalnością i zawodowym doświadczeniem.
W e-portfoliach tkwi olbrzymi potencjał, który może być wykorzystany zarówno w procesie edukacji, jak i w rozwoju zawodowym na rynku pracy.


Jednym z ciekawych projektów poświęconych e-portfoliom jest MOSEP - europejski projekt finansowany w ramach programu Leonardo da Vinci na lata 2006-2008 (Projekty Pilotazowe). Jego celem jest stworzenie zestawu narzedzi umozliwiajacych wykorzystanie ePortfolio w różnych kontekstach w celu wzmocnienia samooceny mlodych uczniów.

Jak zauważyli autorzy projektu, „możemy znaleźć wiele przykładów z obszaru kształcenia zawodowego pokazujących, jak e-portfolio pozwala jednostkom na zademonstrowanie tych krytycznych aspektów kompetencji w celu samorozwoju oraz prezentacji i certyfikacji.“

E-portfolia stwarzają następujące możliwości:
Archiwa
Uczeń czy pracownik może dokumentować osiągnięcia edukacyjne (kompetencje, wiedzę jawną i ukrytą) w postaci artefaktów, refleksji, opinii innych itp.
Prezentacje
Dana osoba decyduje o upublicznieniu swoich osiągnięć edukacyjnych w formie konkretnych dowodów na posiadanie kompetencji czy certyfikatów, dokonywanie refleksji itp.
Wykorzystanie
Dana osoba utrzymuje przez całe życie swoje e-portfolio i wykorzystuje je do rozwijania ogólnych i specyficznych kompetencji, dzielenia się informacjami w celu tworzenia społeczności, uzyskiwania informacji zwrotnej, uzyskiwania oceny własnych kompetencji, szukania pracy, zdobywania awansu itp.
Uczestniczące w projekcie MOSEP organizacje i instytucje edukacyjne zachęcają do szerszego wykorzystania tego narzędzia w szkołach oraz na uczelniach wyższych.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie