Street View na lekcji języka polskiego

fot. Google Maps

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy często wprowadzając narzędzie TIK na lekcje, zastanawiacie się, czemu tak naprawdę ono służy? Nie może nam chodzić przecież tylko o czysto techniczne wykorzystanie nowoczesnych technologii. W jaki sposób technologia może w najbardziej pełny sposób wspierać nauczanie?

Model SAMR wskazuje na 4 poziomy stosowania TIK-u w procesie edukacji (zob. więcej: Model SAMR, czyli o technologii w szkole, Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole):

Substitution (podstawienie)

Augmentation (powiększenie, rozszerzenie)

Modification (modyfikowanie)

Redefinition (redefinicja)

Który poziom jest Wam najbliższy?

Jakiś czas temu wraz uczniami odbyłam niezwykłą podróż na Wyspę Księcia Edwarda. Chciałam, by uczniowie zobaczyli, na ile zgodne z realiami świata jest ich wyobrażenie miejsc, w których dorastała Ania Shirley. A pomogły nam w tej wyprawie… nowe technologie.

Nieco wcześniej odnalazłam w Mapach Google miejsce muzeum. Okazało się, że całe gospodarstwo Cuthbertów i okolice domu są pięknie oddane w Street View. Mogliśmy do woli spacerować i podziwiać miejsca. Zachwytom nie było końca.

By nasza wyprawa była pełna, zaproponowałam odwiedzenie strony muzeum. I znów niedowierzanie. Mogliśmy zobaczyć wnętrze domu i przejechać się bryczką z Mateuszem.

Potem przyszła pora na działanie – stworzenie przewodnika W krainie Ani Shirley. Uczniowie z zaangażowaniem przystąpili do pracy. Bo po takim spacerze wszystko było oczywiste.

Technologia stała się sprzymierzeńcem uczniów. Pozwoliła bowiem na wielokrotną obserwację miejsc, samodzielne dochodzenie do pewnych informacji. Jednocześnie to uczniowie byli najważniejsi – sami przekształcali uzyskane wiadomości i zaobserwowane fakty.

Nawet nie myślałam, że ta lekcja będzie tak emocjonująca dla uczniów.

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska – nauczyciel języka polskiego w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim, autorka bloga szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela… Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA (nie dotyczy zdjęć).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie