Sidebar

07
Śr, Maj

Facebook dla lepszej komunikacji i edukacji

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób w szkole przyzwyczaiło się do niekończących się spotkań i długich dyskusji, chociaż nieraz są one uznawane za „zwyczajną” stratę czasu. Tymczasem zarządzanie szkołą czy zespołami i projektami w szkole przebiegałoby o wiele sprawniej, gdybyśmy nauczyli się efektywnie używać ogólnodostępnych narzędzi komunikacyjnych w sieci. Niestety, często barierą jest tu niska świadomość ich potencjału lub… wiara w mity.

Czas na „kontrowersyjną” opinię. Gdyby jakaś grupa nauczycieli czy rada pedagogiczna, aby poprawić jakość współpracy w szkole, szukałaby idealnego narzędzia do bieżącej komunikacji w sieci, prawdopodobnie Facebook okazałby się najlepszym narzędziem. Łatwość używania, szybkość wymiany i możliwość korzystania z wbudowanych w aplikację narzędzi komunikacyjnych (takich jak np. tworzenie zamkniętych grup dyskusyjnych) pozwalają usprawnić przepływ informacji i wymianę opinii bez straty czasu na spotkania twarzą w twarz (te nie zawsze są konieczne, aby załatwić jakieś sprawy). Nie chodzi mi o uprawianie jakiejś propagandy na rzecz Facebooka – opinia ta oparta jest wyłącznie o doświadczenia własne oraz dyrektorów szkół i nauczycieli z grupy Superbelfrzy (i nie jest wsparta żadnymi płatnymi promocjami).

Napisałem „kontrowersyjna”, gdyż niektórzy nauczyciele podchodzą do Facebooka „jak do jeża”… Uważają, że jest to siedlisko wszelkiego zła i deprawacji młodzieży, która tam traci czas na bezsensowne czaty, zamieszcza głupie zdjęcia i filmy, obrzuca się inwektywami itp. No to trochę tak, jakby winić samochód za to, że inni kierowcy jeżdżą zbyt brawurowo i powodują wypadki. Nie patrzmy się na innych, zadbajmy o to, abyśmy sami używali tego narzędzia efektywnie. To zresztą nie odnosi się tylko do nauczycieli, ale także i do rodziców. Facebook to świetne narzędzie współpracy dla Rady Rodziców w każdej szkole.

Spróbujmy wykorzystać Facebooka do lepszej komunikacji i współpracy nauczycieli w szkole. Czy warto? Jak można to zrobić? O tym opowiedzą już nauczyciele z grupy Superbelfrzy RP: Marcin Zaród z V LO w Tarnowie i Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, którzy prezentowali możliwości i doświadczenia Facebooka na własnych przykładach ze świata edukacji podczas INSPIR@CJI 2015:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Miałem kiedyś Facebooka ale zrezygnowałem z niego gdyż chcę zachować jakieś minimum przynajmniej prywatności. Co więcej, są szkoły które wymuszają na nauczycielach aby wstawili fajkę przy zgodzie na utratę prywatności przy korzystaniu z dziennika...
Miałem kiedyś Facebooka ale zrezygnowałem z niego gdyż chcę zachować jakieś minimum przynajmniej prywatności. Co więcej, są szkoły które wymuszają na nauczycielach aby wstawili fajkę przy zgodzie na utratę prywatności przy korzystaniu z dziennika elektronicznego (bez żadnej żenady wstawienie takiej fajki wymusza dziennik elektroniczny w szkole mojego znajomego nauczyciela i tenże znajomy ma problem bo nie chce się zgodzić na warunki które zanim zacznie z dziennika korzystać musi zaakceptować), zupełnie tak jakby to było samo-oczywiste że każdy ma za nic prawo do zachowania swoich danych osobowych. To że ktoś za jakiś kupon na darmową pizzę w Mc'Donaldzie zgadza się na przekazanie swoich danych osobowych nie znaczy jeszcze wcale że każdy MUSI to zrobić, a do tego niestety doszło w szkołach, które mają dzienniki elektroniczne (znajomy nauczyciel powiedział mi że tylko czeka jak dziennik elektroniczny w jego szkole zażąda od niego pewnego dnia informacji co jadł rano na śniadanie i czy się golił przed pójściem do pracy, bo bez tego nie otworzy mu interfejsu lekcyjnego). Podobną wtyczką inwigilującą jest Facebook. Prof. Zygmunt Bauman o facebook'u wypowiedział się że CIA, KGB, i inne największe wywiady świata mogą tylko sobie pomarzyć o tych informacjach o ludziach które za darmo posiada Mark Zuckerman. Nie udajmy że nie ma problemu.
More
Jan
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie