Super moce map od Google

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mapy Google są potężnym narzędziem mającym wiele zalet i zastosowań. Także edukacyjnym. Dzięki nim nigdy więcej nie będziemy walczyć z wielką płachtą papierowej mapy, która za żadne skarby nie chce się na powrót złożyć. A to tylko początek ich wspaniałych możliwości.fot. Google Maps

Wyznaczanie trasy, szukanie najbliższej restauracji czy firmy, oglądanie miejsc i obiektów, zdjęć panoramicznych i lotniczych - to zalety Googlowskiego serwisu, które w niesamowity sposób ułatwiają nam codzienne życie już od kilku lat. Wielu kierowców doceniło możliwości korzystania z nawigacji w Mapach Google, rezygnując z GPS-u na rzecz smartfona z szybkim internetem. Umieszczanie wycinków map googlowskich na różnych stronach internetowych to tak powszechna praktyka, że uważamy ją za oczywistą. Mapy Google razem z usługą Google Earth, która udostępnia nam model kuli ziemskiej w 3D (także Księżyca i Kosmosu!), to obecnie najbardziej doskonały globus i mapa w jednym. Czy można nie wykorzystać potencjału tych narzędzi w edukacji?

Własna mapa

Do celów prywatnych, edukacyjnych czy zawodowych możemy tworzyć spersonalizowane mapy w oparciu o Mapy Google, korzystając z wielu ciekawych funkcji. Dzięki nim możemy “narysować” swoją podróż, wyznaczyć trasę wycieczki i opisać atrakcje lub do zaznaczonych na mapie miejsc dodać filmy lub zdjęcia. Mapy można tworzyć, jeśli mamy konto na Gmailu, wtedy też automatycznie zapiszą się na naszym Dysku Google w chmurze. Z jakich możliwości możemy skorzystać i jak dokładnie edytuje się mapę - dowiemy się w Centrum pomocy Moje Mapy

Oto kilka świetnych opcji do wykorzystania:

  • zaznaczanie ważnych miejsc na mapie i zapisywanie ich - można użyć standardowych ikonek lub importować własne, np. logo
  • umieszczanie na swoich mapach linii i kształtów, by śledzić trasę podróży, zaznaczyć granice; mapę można także kolorować;
  • zapisywanie wskazówek dojścia pieszo, dojazdu samochodem czy rowerem, a następnie udostępnianie ich lub wyświetlanie na telefonie za pomocą mobilnej aplikacji;
  • dodawanie informacji i ich edytowanie, a także zdjęć, filmów, adresów stron, notatek, arkuszy kalkulacyjnych;
  • mierzenie długości linii lub powierzchni wewnątrz kształtu, np. długość korytarza lotniczego przez Amerykę;
  • możliwość eksportowania, udostępniania innym lub umieszczania mapy na swojej stronie lub blogu.

Dzięki mapom tworzone są ciekawe projekty uczniowskie, jak w szkole Marcina Paksa, nauczyciela historii w Gimnazjum nr 8 w Sosnowcu. Jak grupową pracę projektową uczniowie realizują wirtualną wycieczkę po okolicy w poszukiwaniu XIX wiecznych śladów rewolucji przemysłowej. Uczniowie za pomocą Map Google, korzystając ze zdjęć zgromadzonych w StreetView lub dodając własne fotografie, tworzą fotowycieczki, dodając kolejne punkty z odnalezionymi miejscami w okolicy. Wirtualne przemierzanie trasy na mapie nagrywają za pomocą programu do tworzenia screencastów (np. Screencast-o-matic) z komputera, dodając swoją własną narrację. Jak wykonać takie zadanie z uczniami, Marcin Paks podpowiada w stworzonej przez siebie wideo instrukcji.

Nauczyciel może tworzyć mapę, na której zawrze ciekawostki czy pytania dotyczące obiektów lub krain geograficznych albo tworzyć z uczniami na mapach dzienniki podróży, opisy miejsc związanych z kulturą, literaturą, polityką czy sportem. Mapy z powodzeniem mogą być wykorzystane i na matematyce do szacowania i obliczania odległości. Można z nimi pracować na każdym przedmiocie!

Rejestrowanie trasy

Z Map Google możemy także korzystać na naszych urządzeniach mobilnych, dostępna jest także ciekawa apka My tracks - Moje trasy na Androida. Po zainstalowaniu jej na smartfonie możemy rejestrować biegi, wycieczki rowerowe lub dowolną inną aktywność. Jak głosi opis aplikacji, w trakcie naszej wyprawy możemy rejestrować trasę, prędkość, dystans i wysokość terenu, co może być przydatne dla młodych geografów czy matematyków. Jeśli chcemy na bieżąco utrwalać i komentować to, co widzimy, aplikacja pozwala nam dodawać na mapę tekst i zdjęcia podczas rejestrowania trasy, czyli ćwiczyć różnorodne zdolności cyfrowe, ale też związane z pisaniem, mówieniem, zdobywanie wiedzy o otoczeniu. Aplikacja zsynchronizowana jest z Dyskiem Google, na którym można udostępniać swoje trasy znajomym i rodzinie, także w formie arkuszy kalkulacyjnych Google lub w pamięci zewnętrznej. Dla fanów biologii aplikacja ma także ciekawe funkcjonalności - możną ją połączyć z czujnikami biometrycznymi innych firm, np. monitorem pracy serca, by uzyskać więcej danych.

Gry oparte na mapach

Mapy Google mogą dostarczać rozrywki i wiedzy dzięki grom opartym na ich zasobach. Wielką frajdę dostarcza gra internetowa GeoGuessr, która oparta jest na zdjęciach z Google Street View. W każdej rundzie wyświetlają nam się zdjęcie miejsc na świecie, które musimy zlokalizować, analizując budowle, roślinność czy inne tropy, jak marki samochodów.

fot. GeoGuessr.com

Typujemy miejsce za pomocą “przypinania” pinezki w wybrany punkt na mapie świata i sprawdzamy, jak celnie udało nam się zlokalizować zdjęcie. Im bliżej jesteśmy faktycznego miejsca, tym zdobywamy więcej punktów. Możemy też stanąć w szranki i zagrać we dwójkę na czas - uczniom z pewnością taka nietypowa lekcja geografii przypadnie do gustu.

Na stronie portalu z wiadomościami z całego świata Quartz można pograć w grę opartą na odgadywaniu kraju, z którego pochodzą zdjęcia lotnicze - The View from Above. Obcujemy z pięknymi fotografiami i możemy zobaczyć świat z niezwykłej perspektywy.

fot. The View From Above

Mapy Google oraz oparte o nie aplikacje, usługi i gry zrewoluzjonizowały sposób, w jaki patrzymy na świat – staje się on nam bliższy, “na wyciągnięcie ręki". Określenie globalna wioska jest dzięki nim prawdziwsze niż kiedykolwiek.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie