Jak wykorzystać komiks w edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Twoi uczniowie lubią komiksy? Spróbuj zatem wykorzystać je na zajęciach. Komiksy używane są w edukacji (szkolnej i nieformalnej) od dawna. Jeszcze przed drugą wojną światową wykorzystywano je na przykład do tworzenia historyjek edukacyjnych w ramach Szkolnych Kas Oszczędności. Wizualne ujęcie myśli, dźwięków, akcji, treści merytorycznych, zamieni lekcję w zajęcia, które na długo zapadną w pamięci uczniów.Fot. Pixton.com

„Kiedy pierwszy raz zaproponowałam uczniom tworzenie własnych komiksów, wydawało mi się, że muszę ich dodatkowo zmotywować. Zorganizowaliśmy konkurs na najciekwszy komiks dotyczący życia szkoły(...) [Uczniowie] prace nad komiksami wykonywali pod opieką nauczyciela(...), dostali wsparcie teoretyczne(...), dowiedzieli się, jak tworzyć komiks od strony technicznej(...). Prace uczniów przeszły nasze oczekiwania. Celnie przedstwiały rzeczywistość szkolną, były dowcipne i interesujące. A przy tworzeniu komiksów uczyli się nie tylko uczniowie, zdobywałam doświadczenie i ja“ – napisała w 2008 r. Dorota Janczak, nauczyciel konsultant z Ośrodka Wspierania Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. 

Od tamtego czasu zmieniło się wiele narzędzi. Uczniowie i nauczyciele dostali możliwość korzystania w wielu różnych serwisów do tworzenia komiksów, płatnych i bezpłatnych, na komputerach i na urządzeniach mobilnych. Sprawdzone przez Superbelfrów są na przykład dostępne w internecie: MakeBeliefsComix, Pixton, Write Comics, ToonDoo.

W niektórych szkołach komiksy zagościły na dobre. Na przykład Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej w Opolu wykorzystuje komiksy na zajęciach różnych przedmiotów. Przykładowo uczniowie tworzą komiksy na lekcjach historii pod kierunkiem swojego nauczyciela, Bartka Janickiego, który jest również autorem świetnej prezentacji o komiksach w Prezi:

W szkole TAK eksperymentuje się również z komiksem. Świetnym przykładem takiego eksperymentu jest foniks, czyli ożywiony komiks. Jak się okazuje, tworzenie foniksów może być niezwykle angażującą formą edukacji. A przy tym jest to proces na tyle nieskomplikowany, że uczniowie mogą samodzielnie pracować nad komiksem i są bardzo zmotywowani do pracy. Gotowi na foniks? Oto świetny (doskonały!) przykład – Mumiaaaa, czyli foniks historyczny:

Produkcja: Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej. Wydawnictwu Arkady należą się podziękowania za udzielenie zgody na wykorzystanie komiksu pt. "Mumia. Przygoda w muzeum" w projekcie uczniów TAK. Film można rozpowszechniać na licencji CC-BY-SA.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie