Jak zrobić (niezły) film?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach, kiedy należy posiadać umiejętność rozumienia zarówno tekstu literackiego, jak i obrazów, w tym materii filmowej; kiedy potrzebujemy pewności w obsługiwaniu kamery takiej samej, jak w pisaniu długopisem. Zdolność pracy z filmem jest często nie tylko sprawą osobistej korzyści, ale także istotnym elementem dobra publicznego - uważają twórcy Filmoteki Szkolnej.PHOTO: SXC.HU

Filmowanie niesie wyraźną wartość społeczną czyniąc wkład w poczucie kulturowej wspólnoty i rozwijając umiejętności potrzebne we współczesnym świecie. Samodzielne tworzenie filmu uczy wyrażania siebie i komunikacji z innymi, może być pretekstem do podejmowania ważnych rozmów, do wchodzenia w głębsze relacje międzyludzkie. Udowodnił to projekt "Jak zrobić film", w ramach którego grupa uczniów pod bacznym okiem Pawła Łozińskiego napisała scenariusz, zrobiła zdjęcia i zmontowała film dokumentalny - remake "Gadających głów" Krzysztofa Kieślowskiego.

Wnioski płynące z "Jak zrobić film?" są jasne. Po pierwsze, w szkolnej praktyce warto zaczynać od krótkich i prostych form. Próba naśladowania kina hollywoodzkiego wymaga dobrego warsztatu aktorskiego i wysokiego poziomu umiejętności technicznych. Po drugie, do przygotowania filmu nie potrzeba zaawansowanego sprzętu. Niektóre bardzo ciekawe filmy zostały zrobione przy użyciu prostych kamer. Po trzecie, znajomość procesu powstawania filmu umożliwia wiarygodne przedstawienie historii, nastroju i myśli.

Kręcenie filmu to zajęcie grupowe, mogące dać poczucie wspólnoty i zachętę do zdobycia określonego celu. Co jednak liczy się przede wszystkim, to sam proces, podczas którego wyzwala się kreatywność. Pracując nad filmem młodzież zdobywa konkretne umiejętności praktyczne i interpersonalne, zyskuje pewność siebie opartą o wymierne osiągnięcia.

Wielu nauczycieli przyznaje, że dzięki edukacji filmowej udało się zachęcić wyizolowanych lub sprawiających problemy uczniów do udziału w zajęciach. Dzięki klasowym debatom nad obejrzanym czy realizowanym wspólnie filmem, dzięki poszukiwaniu tematu albo eksplorowaniu kontekstu filmu, pisaniu recenzji i scenariuszy, młodzież zyskuje głos. Twórcza postawa nie wymaga od uczniów więcej niż mogą dać, ale często udowadnia im, że mają więcej talentu niż się spodziewali. Pozwala wykorzystać osobiste predyspozycje, umiejętności i mocne strony charakteru do wykonania czegoś, co ma dla nich znaczenie, a potem dzielenia się tym z innymi. W efekcie praca nad filmem może przyczynić się do osiągnięcia dobrych rezultatów zarówno na poziomie szkoły, jak i lokalnej społeczności.

Dyskusja i praca w grupie to jedne z najważniejszych i najcenniejszych aspektów edukacji filmowej, dlatego warto zastosować je w praktyce.

Zapraszamy do obejrzenia filmów cyklu „Jak zrobić film?“ w kanale Filmoteki Szkolnej w YouTube:

Odcinek 1 – SCENARIUSZ

ODCINEK 2 – KAMERA I MIKROFON

ODCINEK 3 – DOKUMENTACJA

ODCINEK 4 - ZDJĘCIA

ODCINEK 5 - MONTAŻ

ODCINEK 6 – PREMIERA

Projekt powstał w trakcie warsztatów organizowanych przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę".

(Źródło: Filmoteka Szkolna)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie