Urządzenia mobilne w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak wykorzystać popularność telefonów komórkowych w nauczaniu? 25 lat temu pierwszy telefon komórkowy trafił do salonów sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Już dawno przestał być elitarnym narzędziem komunikacji biznesowej, stając się podstawowym urządzeniem komunikacji w domach i instytucjach, bez względu na wiek użytkowników.CC-BY Christian Lo, Wikipedia

Pojawia się zatem pytanie, czy to popularne komórki nie przyczynią się bardziej do rewolucji w nauczaniu, niż komputery. Wyniki badań rynku telefonii komórkowej ukazują, że użytkownikami komórek są osoby w coraz młodszym wieku. Już nie gimnazjaliści i licealiści, ale także dzieci. Przykładowo w Wielkiej Brytanii 25% dzieci w wieku 7-10 lat posiada już telefon komórkowy. Na rynku amerykańskim Yankee Group szacuje, że za 3 lata 54% dzieci w wieku 8-12 lat będzie posiadaczami komórek. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2006 r. nasycenie rynku w Polsce telefonami komórkowymi w grupie młodzieży (13-19 lat) wynosiło 91%.

Znaczenie urządzeń mobilnych w edukacji doceniają Brytyjczycy. Futurelab od dawna prowadzi badania z wykorzystaniem tych narzędzi w edukacji. Wiele ważnych i ciekawych wniosków zawiera raport “Handhelds – learning with handheld technologies”, który dostępny jest na stronie internetowej organizacji (PDF).

Rosnąca popularność telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych sprzyja wykorzystaniu ich w procesie nauczania, ponieważ w pewnym sensie są to urządzenia „wszędobylskie” – towarzyszą swojemu posiadaczowi gdziekolwiek się on lub ona udaje. Dotyczy to tak telefonów, jak i palm topów, ultra-mobilnych PC-tów, konsoli gier i odtwarzaczy MP3. Większość z nich może obsługiwać tego samego typu programy i zasoby co komputery stacjonarne czy laptopy i umożliwia dostęp do narzędzi i treści edukacyjnych dla każdego etapu nauczania. Co więcej, te urządzenia mogą być przenoszone w kieszeni, a ich baterie starczają na niejeden dzień pracy.

Wykorzystaniem urządzeń mobilnych do nauczania interesuje się coraz więcej edukatorów na świecie. Dzieje się tak z kilku powodów – zachęcają do personalizacji nauczania i większej odpowiedzialności osoby uczącej się, ich łączna liczba w użytku przewyższa liczbę komputerów - są bardziej dostępne dla osób uczących się niż urządzenia stacjonarne, wreszcie – mogą być wykorzystane jako narzędzia edukacyjne w każdym miejscu i czasie – w domu, szkole i w jej szerokim otoczeniu. Do tego dochodzi niski koszt tych urządzeń – najbardziej zaawansowane wielofunkcyjne telefony i palmtopy są w sprzedaży za podobną cenę co najtańsze laptopy. Prawdopodobnie nie zmieni tego również pomysł laptopów za 100 dolarów w ramach globalnego projektu charytatywnego One Laptop Per Child, które wśród brytyjskich nastolatków już zyskały sobie określenie „craptop” (od angielskiego „crap” - bubel, tandeta). O wiele szybciej, nawet w ubogich społeczeństwach, rozwija się rynek telefonii komórkowej, wprowadzając do powszechnego użytku niedrogą i nowoczesna technologię informacyjną.

„Telefony komórkowe bezsprzecznie zdobyły sobie młodych ludzi i znalazły swoje miejsce w ich życiu” – mówi Graham Brown-Martin, założyciel firmy Handheld Learning, która promuje zastosowanie urządzeń mobilnych w nauczaniu i uczeniu się. „Ciągle uczymy korzystania z Worda i Powerpointa w sytuacji, gdy dzieci same wysyłają swoje filmy nagrane telefonami do YouTube.”

„To urządzenia mobilne staną się wkrótce głównymi narzędziami edukacji, gdy tylko dostosuje się do nich odpowiednie oprogramowanie edukacyjne i platformy nauczania, które będą pomagać młodzieży w  różnych sytuacjach.” – uważa Mike Short z O2 Group, przewodniczący Mobile Data Association. Użycie kamery i poczty elektronicznej w telefonie pozwoli na bieżąco wysyłać raporty ze szkolnych wycieczek; wyszukiwarki internetowe w telefonie pozwolą wyszukać każdą informację potrzebną w danej chwili. Kolejny krok – jak zauważa Short - to tworzenie się społeczności uczących się, którzy za pośrednictwem komórek będą mogli pracować nad wspólnymi projektami w klasie, w domu lub nawet w podróży. I wcale nie jest to tylko „wirtualne” uczenie się i nauczanie pod szyldem Mobile 2.0.

Rekomendacje Futurelab odnośnie wykorzystania urządzeń mobilnych w edukacji:

I. Planowanie i wdrożenie - opracowanie planu działania integrującego użycie mobilnych urządzeń z istniejącą infrastrukturą ICT:

  • Musi istnieć autentyczny cel użycia urządzeń mobilnych w procesie edukacji.
  • Edukatorzy muszą być świadomi celów nauczania, które mają być osiągnięte poprzez wykorzystanie mobilnej technologii (z uwzględnieniem kultury nauczania, specyficznych treści i kompetencji).
  • Zauważono, że niedostateczna liczba urządzeń mobilnych w klasie przeszkadza w realizacji założonych celów.


II. Zasięg projektu – niezbędne jest zaangażowanie rodziców i powiązanie procesu edukacji w szkole i w domu. Z doświadczeń brytyjskich wynika, że niezbędne jest większe zaangażowanie edukatorów w tych domach, w których jest mały dostęp do nowej technologii.


III. Szkolenia nauczycieli – odpowiednie przeszkolenie nauczycieli jest kluczowe dla powodzenia projektu edukacyjnego:

  • Niezbędne jest powstanie społeczności współpracujących ze sobą i wspierających się osób, które będą razem pracowały nad projektem.
  • Istotne jest podejście do całej szkoły, a nie tylko wybranej klasy, jak również uwzględnienie wykorzystania urządzeń mobilnych na różnych przedmiotach.

IV. Technologia i system wsparcia – już na etapie planowania projektu należy dopasować proponowane działania do możliwości lokalnej infrastruktury, jak również postarać się zidentyfikować wszystkie potencjalne przeszkody w działaniu sieci i technologii:

  • Dostęp do Internetu powinien być zapewniony bezprzewodowo, zaś wszystkie urządzenia mobilne muszą odbierać sygnał z lokalnego rootera.
  • Przy projektach długofalowych należy rozwiązać kwestię przechowywania danych dotyczących projektów na serwerach.
  • Wszystkie urządzenia mobilne muszą być w pełni sprawne, aby wszyscy uczestnicy procesu nauczania mogli w pełni korzystać z projektu. Należy pozostawić kilka urządzeń w rezerwie.

V. Uczenie i nauczanie – aby zmaksymalizować korzyści z personalizacji, nowego podejścia pedagogicznego i innowacyjnych stylów nauczania, w nauczaniu należy przyjąć rolę osoby uczącej się:

  • Program nauczania musi kłaść nacisk na odpowiedzialność osoby uczącej się za wynik procesu nauczania.
  • Projekty, które odniosły największy sukces, wykorzystują narzędzia mobilne w celu uzyskania dostępu do treści edukacyjnych, w oparciu o które osoba ucząca się tworzy następnie swój własny przekaz edukacyjny z wykorzystaniem różnych mediów; celem lekcji jest nie tylko wykorzystanie zasobów, ale również ich tworzenie.
  • Ze względu na dość dużą znajomość urządzeń mobilnych, mniej czasu poświęca się na pokazywanie, jak z nich korzystać w edukacji, więcej na precyzyjne wytłumaczenie szerokich celów edukacyjnych lekcji.
  • Dobra integracji istniejących technologii w szkole (tablic interaktywnych, projektorów, oprogramowania i zasobów cyfrowych) sprzyja sprawniejszemu wykorzystaniu urządzeń mobilnych w codziennym nauczaniu i uczeniu się.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie