Edutainment - przedsiębiorczość - ekonomia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edutainment to najkrócej ujmując połączenie edukacji i rozrywki. Celem tych działań jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Chociaż historia nowoczesnego Edutainment liczy sobie nieco ponad 50 lat, w Polsce ta metoda nauczania stosowana jest jeszcze w nieznacznym stopniu. Dlatego warto pokazywać, w jaki sposób można ją wykorzystać.

 


Rozwój technologii informacyjnych, coraz mocniejsze komputery i telefony komórkowe, rozwój mediów elektronicznych i pojawienie się nowych mediów opartych o filozofię Web 2.0 (a niedługo i Web 3.0) mają istotny wpływ na cały system edukacji, w tym i na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i edukację ekonomiczną. Pojawienie się w naszych domach i pracy Internetu, telefonów komórkowych, telewizji cyfrowej, nieuchronnie zmienia sposób komunikowania się, a przez to również sposób uczenia się. Współczesny świat wymaga kształtowania umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i przetwarzania informacji.

 

Edukacja szkolna w XXI wieku będzie prawdopodobnie tylko jedną z wielu form edukacji. Już obecnie większe znaczenie w edukacji mają procesy edukacji nieformalnej (przez całe życie, na wszystkich etapach kształcenia). Ciężar dostarczania wiedzy i informacji jest przenoszony poza mury szkoły i spoczywa przede wszystkim na mediach i różnych projektach edukacji nieformalnej, także dziejących się w bezpośrednim otoczeniu szkoły. Na świecie ten trend już jest zauważalny. Coraz częściej z pomocy mediów korzystają nauczyciele i wykładowcy, próbując tworzyć i rozwijać nowe kanały komunikacji i edukacji swoich studentów. Coraz częściej lekcja czy wykład przestaje być główną formą prowadzenia zajęć, a większego znaczenia nabierają różnego rodzaju formy edukacji z wykorzystaniem materiałów filmowych, multimedialnych i nagrań dźwiękowych.

 

W tym świetle warto zwrócić uwagę na Edutainment. Jest to narzędzie edukacji powszechnej i trafiające do wielkiej grupy odbiorców dzięki wykorzystaniu jednocześnie kilku kanałów komunikacji. Doświadczenia światowe z zastosowaniem Edutainment wskazują na wysoką skuteczność tej formy edukacji w oddziaływaniu na zmianę poglądów i postaw społecznych. Dlatego jeżeli mówimy o kształtowaniu postaw przedsiębiorczych czy edukacji ekonomicznej, Edutainment powinien być uwzględniony w katalogu prowadzonych działań przez uczelnie, instytucje publiczne, media i inne organizacje działające w obszarze edukacji.

 

Więcej na temat tej metody w zakładce Edutainment.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie