Edutainment na świecie (6): Tinka Tinka Sukh

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentTinka Tinka Sukh (Małymi krokami w lepsze życie) - opowiadający o społeczności farmerów w północnych Indiach - jest przykładem serialu radiowego Edutainment, który odniósł olbrzymi sukces w Indiach, wpływając efektywnie na zmianę postaw społecznych w zakresie dyskryminacji kobiet oraz stosunku do osób chorych na AIDS.

 

Przygotowany wspólnie z Population Communications International (PCI) program emitowany był w 27 rozgłośniach regionalnych przez All India Radio (AIR) w latach 1996-1997 przez kolejne 52 tygodnie, po dwa odcinki w każdym tygodniu. Program przygotowano w języku hindi, a każdy odcinek trwał 20 minut.

 

Pierwszoplanowe role w programie odgrywały członkowie dwóch rodzin, reprezentujących dwie diametralnie różne filozofie życiowe. Główni bohaterowie - rodzina Chaudhri – prezentowała otwarte i nowoczesne postawy społeczne, przejawiające się przede wszystkim w tolerancji i respektowaniu równości płci, wzmacnianiu praw kobiet w życiu społeczności, zwalczaniu popularnych w Indiach prób wyłudzania wiana zamężnych kobiet (ang. anti-dowry) i budowaniu odpowiedzialnych postaw obywatelskich. Ich przeciwstawieniem była rodzina Chacha, skrajnie tradycjonalistyczna, patriarchalna i skonfliktowana z innymi członkami społeczności. Ważną rolę w programie odgrywała również postać, która zachorowała na AIDS, dzięki czemu program mógł promować wiele wątków zdrowotnych.

 

Wykorzystując prosty mechanizm przeciwstawienia odmiennych postaw i zachowań organizatorzy programu mieli możliwość ukazywania negatywnych konsekwencji istniejącej w społeczności wiejskiej nietolerancji i dyskryminacji oraz promowania tych postaw, które przyczyniały się do poprawy jakości życia mieszkańców.

 

W programie wykorzystano również elementy muzyczne. Jeden z ważniejszych kompozytorów Bollywood skomponował specjalnie dla serialu muzykę, a piosenki w audycji śpiewali popularni piosenkarze hinduscy. Dodatkowo na koniec każdego z odcinka muzyczny dwuwiersz podkreślał jeszcze główny przekaz audycji. Muzyka, obok dobrego scenariusza i świetnych ról aktorów, przyczyniła się do popularności programu, którego średnia słuchalność wyniosła 40 milionów osób.

 

W programie wykorzystano również element interakcji ze słuchaczami – zapraszając ich jeszcze przed emisją serialu do przysyłania swoich pomysłów i komentarzy pod kątem planowanego scenariusza. Do radia nadesłano około 150 tysięcy listów, a wiele wątków i pytań zostało wykorzystanych już w trakcie emisji programu. Dla aktywnych słuchaczy przewidziane były nagrody, dzięki czemu przez cały czas emisji programu do AIR przysyłano odpowiedzi na pytania konkursowe.

 

W 1999 roku zespół badawczy z Uniwersytetu Ohio przeprowadził ewaluację programu w oparciu o badanie jakościowe na próbie 237 listów od słuchaczy oraz wizyty studyjnej w jednej z miejscowości, której słuchacze w trakcie programu przejawiali bardzo wysoką aktywność. Dla 40% badanych program skłaniał ich do rozmów z innymi członkami społeczności na tematy poruszane w audycji, 59% uznało, że wysyłając listy do redakcji programu faktycznie pomagali jego bohaterom, a 81% miało uczucie, że bohaterowie programu są ich bliskimi przyjaciółmi. Najbardziej dobitny przykład skuteczności programu przyszedł z wioski Lutsaan, w której w trakcie trwania audycji jej mieszkańcy stworzyli specjalną grupę osób mającą przeciwdziałać praktyce okupowania wianem przyjęcia żony do rodziny męża i zaczęli zbierać środki na budowę szkoły.

 

Sukces Tinka Tinka Sukh przyczynił się do powstania kolejnych czterech podobnych audycji w AIR.

 

Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie