Telewizja i multimedia nie dla maluchów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaNaukowcy amerykańscy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że każda godzina spędzona przez najmłodsze dzieci (od 2 do 48 miesięcy) przed włączonym telewizorem, także w towarzystwie ich rodziców, opóźnia rozwój narządu mowy. Rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić.
 
Wyniki badań nad skutkami oglądania TV i filmów DVD, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Washington i Instytutu Badawczego Szpitalu Dziecięcego z Seattle, zostały opublikowane na łamach pisma "Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine" (Vol. 163 No. 6, Czerwiec 2009). Lekarze przestrzegają przed zbyt wczesnym włączaniem telewizji, filmów i multimediów w proces wychowania dzieci. Zdaniem specjalistów dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z telewizorem ani oglądać bajek na DVD czy wideo. Osłabia to bowiem osobistą interakcję z dorosłymi, tak bardzo potrzebną dzieciom we wczesnym etapie rozwoju.

media i edukacjaNiestety, wbrew zaleceniom pediatrów coraz więcej i coraz młodszych dzieci spędza czas przed telewizorem. Badania potwierdziły hipotezę, że oglądanie telewizji prowadzi do ograniczenia kontaktów rodziców z dziećmi. Zbadali 329 dzieci w wieku od 2 do 48 miesięcy. Maluchy przez 24 miesiące nosiły specjalne cyfrowe urządzenia nagrywające wszystko co usłyszały lub powiedziały. Uzyskane w ten sposób nagrania były analizowane przez specjalny program, który miał możliwość podziału dźwięków na kategorie i liczył słowa wypowiedziane przez osoby dorosłe, gaworzenie dzieci oraz czas kontaktu pomiędzy rodzicami i dziećmi.

Okazało się, że każda kolejna godzina spędzona w obecności włączonego telewizora jest związana ze zmniejszeniem ilości usłyszanych przez dziecko słów wypowiedzianych przez dorosłych aż o 7 procent. Telewizja ogranicza liczbę i długość gaworzenia dzieci i ilość konwersacji. Gdy rodzicom zależy na prawidłowym rozwoju ich dziecka, powinni w ogóle zrezygnować z włączania telewizora w towarzystwie dzieci. Nawet jeśli starają się poświęcić mu uwagę, jest ona rozproszona w powodu komunikatów płynących z ekranu i kontakt z dzieckiem jest mniej wartościowy.

Opublikowane wyniki są kontynuacją badań grupy naukowców nad wpływem cyfrowych mediów na psychikę i rozwój dziecka w wieku do 2 lat. Na łamach Edunews.pl pisaliśmy o wcześniejszych badaniach tego zespołu, poświęconych analizie multimedialnych programów edukacyjnych dla najmłodszych. Dla wielu rodziców może to być ważna wskazówka, aby uważali przy zakupie różnego rodzaju filmów i multimediów, które rzekomo mają przyspieszyć rozwój dzieci od najmłodszych lat, np. w nauce języka obcego.
 
(Źródło: MediaRun, Opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie