Przedsiębiorczy tak samo

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobra szkoła XXI wieku to szkoła, która pozwala wszystkim uczniom być kreatywnymi, aktywnymi i przedsiębiorczymi na wielu jej płaszczyznach. Rozwijanie samodzielności, umiejętności społecznych, przedsiębiorczych – to są bardzo ważne zadania szkoły współczesnych czasów, o których często zapominamy.

Tydzień przedsiębiorczości i kreatywności, realizowany w ramach projektu dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym, Szkoły Przysposabiającej do Pracy im. ks. Jana Twardowskiego, pt.” Młodzi i przedsiębiorczy”, okazał się dużym sukcesem.

Młodzież z naszej szkoły podejmowała przez cały tydzień wiele wyzwań, mających na celu przede wszystkim poznanie swoich kompetencji organizacyjnych, rozwijanie zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z gospodarstwem domowym. Organizując kawiarenkę szkolną uczyli się nią zarządzać, dokonywali szacunkowych obliczeń wydatków, planowania zakupów, projektowania plakatów reklamowych z zastosowaniem narzędzi TIK. Doskonalili również umiejętności manualne i samoobsługowe.

fot. Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku

Każdego dnia młodzież, przygotowywała pyszne potrawy. Zachęcała swoich kolegów i pracowników szkoły do ich zakupu i degustacji. Zainteresowanie projektem przerosło oczekiwania wszystkich. Sprzedano wszystkie dania, co było powodem do ogromnej satysfakcji uczniów i mobilizowało ich do podjęcia kolejnych działań. Poczucie sprawstwa, wiara we własne umiejętności i możliwości okazała się bezcenna. Uczniowie nabyli nie tylko praktycznych umiejętności przygotowywania potraw i ciast, ale także współpracy w grupie i odpowiedzialności za siebie i kolegów. Szczególnie ważne okazało się doskonalenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi, szacowanie zysków i strat z podjętych działań oraz korzystania z aplikacji interaktywnych, które w atrakcyjny sposób uczyły poczucia wartości pieniędzy.

Podsumowując tygodniową ciężką pracę uczniów, ich zaangażowanie oraz odpowiedzialne podejście do zaplanowanych działań, należy ten czas uznać za bardzo udany, ponieważ wyposażył młodzież w nowe umiejętności niezbędne do funkcjonowania w dorosłym, mamy nadzieję, samodzielnym życiu.

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie