Elementarz dla pierwszaka także interaktywny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze nigdy w polskiej edukacji żaden podręcznik szkolny nie został przez tyle osób prześwietlony, przeczytany, skomentowany itp. jeszcze zanim powstała wersja ostateczna. Wprowadzeniu przez MEN do szkół „Naszego Elementarza“ towarzyszyły wyładowania krytyki. Jednym z wielu zarzutów była mała interaktywność i atrakcyjność materiałów podręcznika. Tego nie udało się poprawić autorkom podręcznika. Ale jest już dostępna bezpłatna, interaktywna wersja nowego elementarza.CC-BY Ministerstwo Edukacji Narodowej

Jednym z udanych rozwiązań, za które należy pochwalić MEN, było nadanie elementarzowi licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa (z zastrzeżeniem pewnych fotografii i elementów graficznych nie objętych licencją). Zaletą takiego rozwiązania jest to, że każdy może wziąć treści Elementarza i zachowując tę samą licencję, może te treści przerobić, poprawić, rozwinąć. W tym procesie mogą uczestniczyć i nauczyciele i eksperci i uczniowie, a rezultatem może być produkt lepszy i bardziej dopasowany do potrzeb odbiorców.

Od 1 września dla wszystkich uczniów klas I w Polsce dostępna jest interaktywna wersja „Naszego elementarza“ przygotowana przez gdańską firmę Learnetic na podstawie wprowadzonego do szkół przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręcznika.

Jak wyjaśniają twórcy wersji interaktywnej, "zawiera wszystkie treści obecne w papierowym podręczniku, a także wiele rozszerzeń. Nauczyciele mogą go używać podczas lekcji, korzystając z tablicy interaktywnej czy rzutnika. Umożliwia elektroniczne głosowania czy kontrolę prac domowych" – mówi Artur Dyro, prezes firmy Learnetic SA. Interaktywny elementarz zawiera wiele specjalnie opracowanych dla tegorocznych pierwszoklasistów ćwiczeń, zabaw, nagrań dźwiękowych i filmów. W ten sposób z klasycznego papierowego podręcznika, dzięki wolnej licencji i wersji elektronicznej (PDF) mogło powstać w zasadzie nowe narzędzie edukacyjne, które z powodzeniem można wykorzystać na tablicy interaktywnej.

Jak wyjasniają twórcy narzędzia, ćwiczenia zostały skonstruowane tak, aby uczeń uzyskiwał natychmiast informację zwrotną o swoich działaniach i mógł w każdej chwili poprawić swoje odpowiedzi. To, że dziecko dzięki wersji interaktywnej widzi natychmiast efekty swojej pracy, bardziej stymuluje je do nauki.

Z interaktywnej wersji elementarza można korzystać nieodpłatnie na platformie mCourser. Po zarejestrowaniu się w platformie należy wejść do Biblioteki dostępnych materiałów i dodać podręcznik do "Moich zasobów". Elementarz jest dostępny także na urządzeniach mobilnych. Każdy uczeń, rodzic lub nauczyciel może w dowolnej chwili pobrać interaktywny elementarz na swój komputer, tablet lub telefon dzięki darmowej aplikacji mLibro firmy Learnetic oferowanej w tabletach i smartfonach przez sklepy AppStore, GooglePlay oraz Windows. Po pobraniu elementarza na urządzenie można z nim pracować nawet bez połączenia internetowego. Wyniki dziecka są przekazywane do platformy mCourser po uzyskaniu dostępu do internetu.

CC-BY MEN, Learnetic SA

Twórcą wersji interaktywnej „Naszego Elementarza“ jest firma Learnetic SA. Koncentruje się ona na technologiach mobilnych związanych z użyciem tabletów i telefonów komórkowych w edukacji, a jej produkty edukacyjne zostały wdrożone w takich krajach jak USA, Chiny, Brazylia, Meksyk, Australia, Zimbabwe, Nigeria czy Turcja.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie