Archiwa pełne edukacyjnych inspiracji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na relacjonowanie tego, co wydarzyło się podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 przyjdzie jeszcze czas, ponieważ wątków do poruszenia jest co najmniej kilkanaście albo i kilkadziesiąt. Szukając pomysłu na wzbogacenie mojego wystąpienia na otwarcie konferencji, przeszukiwałem archiwa Cyfrowej Biblioteki Narodowej POLONA. Nauczyciele koniecznie powinni tam zaglądać.fot. sxc.hu

CBN Polona (www.polona.pl) to polska biblioteka cyfrowa uruchomiona w 2006 roku i założona przez Bibliotekę Narodową. To poważny zbiór zdigitalizowanych zbiorów Biblioteki Narodowej, z których większość jest już w domenie publicznej. 

CBN Polona składa się z kolekcji tematycznych. Znajdziemy tu utwory największych polskich twórców: Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Kochanowskiego, pierwodruki literatury polskiej, wydawnictwa konspiracyjne okresu II wojny światowej, książki, druki, rysunki, obrazki, słowem wszystko, co dotyczy kultury polskiej początku XX wieku lub wcześniej. Kolekcja nie jest jedynie zbiorem publikacji elektronicznych na dany temat, jej integralną częścią jest wprowadzenie, charakterystyka danej kategorii zbiorów i omówienie najciekawszych pozycji.

Poszukując inspiracji na Inspir@cje natrafiłem na tekst Wincentego Dawida, Metoda początkowego nauczania z 1868 roku. Postanowiłem stworzyć remiks tej treści ze współczesnymi zdjęciami i muzyką. Czy jego przesłanie jest nadal aktualne?

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: Paul Cantrell, Song for Lost Things, licencja Royaltee Free.

Postanowiłem także stworzyć drugi remiks do tekstu Wincentego Dawida, który jeszcze mocniej uwspółcześniłem. W tym wypadku wykorzystałem słowa autora z wprowadzenia do wspomnianej publikacji:

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: D-Alternative, Happiness classical, licencja Royaltee Free.

Polecam przejrzenie zasobów Polony. Zachwycić się można wieloma zbiorami, na przykład kolekcją polskich elementarzy, jeszcze grubo przed Falskim.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie