Treści, Infrastruktura, Kompetencje. Po prostu TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji i3 (15-19.04.2013) w Poznaniu koordynator projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego Krzysztof Wojewodzic w Ośrodku Rozwoju Edukacji, opowiedział o tym, jak ma wyglądać cyfrowa szkoła w Polsce i dlaczego nie oznacza to wcale, że tradycyjne, papierowe podręczniki znikną ze szkolnych ławek.(C) Intel

Szkoła przyszłości musi zdaniem Krzysztofa Wojewodzica wykorzystywać TIK. Tradycyjnie skrót ten rozwija się jako technologie informacyjno-komunikacyjne, natomiast można też rozumieć go jako: treści, infrastrukturę i kompetencje. Te trzy komponenty są kluczem do rozwijania nowoczesnej szkoły potrafiącej mądrze korzystać z narzędzi współczesnej cywilizacji. Jednocześnie muszą one wszystkie występować w szkole (i działać) łącznie. Brak choćby jednego z nich w tej konfiguracji lub niewłaściwa (niedostateczna, nieodpowiednia etc.) organizacja choćby jednego z nich będzie skutkować nieodpowiednim rozwojem (albo może nawet „zwojem”) szkoły i błędami, które trudno będzie naprawić.

Przesłanie to jest moim zdaniem bardzo czytelne i warto, aby pamiętały o tym wszystkie instytucje odpowiedzialne za przygotowanie treści, zorganizowanie infrastruktury oraz prawdopodobnie najważniejsze – za kształcenie kompetencji uczestników tzw. cyfrowej szkoły. Wydaje się, że ten ostatni element powinien obecnie skupiać najwięcej uwagi MEN i podległych mu instytucji. Środowisko nauczycieli jest na pewno podzielone w ocenie jakości dotychczasowych działań w tym obszarze.

Z pewnością do tematu pt. "jak cyfryzować szkołę" będziemy chcieli wrócić w dyskusjach podczas konferencji INSPIR@CJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? w Warszawie w dniach 21-22.06.2013 r. Serdecznie zapraszamy! Program konferncji dostępny jest na stronie: http://www.edunews.pl/konferencja/program.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie