Czy brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku? (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Diagnoza systemu edukacji uczestników panelu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Edukacja i wiedza”, jest druzgocąca – zauważyła Elżbieta Lamparska, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego, podsumowując pierwszą część grudniowej debaty. System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany.PHOTO: SXC.HU

System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie mamy wizji rozwoju systemu edukacji. Takie debaty na temat edukacji jak ta w Gdańsku, mają swoją wartość. Rozmawiając o edukacji tworzymy jakąś jej wizję. Warto więc spotkać się nie raz, ale więcej razy, aby wypracowywać pewne rozwiązania, które muszą wyjść oddolnie.

Szkoła powinna być miejscem spotkania - nauczycieli, uczniów, rodziców, ale bezwzględnie, system edukacji nie może dominować na tych spotkaniach.

System edukacji wymaga rozparcia od wewnątrz, zredukowania pewnych rozwiązań do niezbędnych, aż zacznie kruszeć, skoro jest niewydolny. Polska szkoła jest niestety bardzo „średnia” – a tak naprawdę nie ma takiego ucznia. Szkoła obecnie nie jest ani elitarna, ani egalitarna. Każdy uczeń ma pochodzenie, swoją biografię, która powinna być integralną częścią jego edukacji. Musimy pamiętać, że powszechność nie zwalnia z żadnej z tych funkcji – ani elitarnej ani egalitarnej – zauważyła Lamparska.

Niestety niewydolny jest też nauczyciel. Z tym wszyscy musimy się zmierzyć. A przecież nauczyciele to jedyna grupa elitarna w szkolnictwie, w całości złożona z ludzi z wyższym wykształceniem. Musimy wyjść poza schemat – we wszystkim. I kształcić do ciągłej zmiany – zakończyła Lamparska.

(Źródło: Pomorze 2030, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie