Sidebar

14
Śr, Maj

Czy polski system edukacji zmierza w dobrym kierunku?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dyskusja o kierunkach rozwoju edukacji w Polsce toczy się od dawna, ale raczej bez udziału ministerstwa edukacji, które przeważnie nie było (i raczej nie jest) zainteresowane rzetelną debatą publiczną na temat przyszłości polskiej szkoły. Teraz ukazał się kolejny ciekawy głos w tej debacie - raport "Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce", pod red. prof. dr hab. Jerzego Hausnera. Polecamy uwadze i lekturze.

W prezentowanym opracowaniu autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie o to, jakie kompetencje okażą się kluczowe w przyszłości. Biorąc pod uwagę m.in. kształtujące się megatrendy oraz powiązane z nimi wyzwania rozwojowe dla Polski, zespół ekspertów przygotował rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu edukacji i sposobu jego ustanawiania.

Zasadniczą treść Raportu rozpoczyna rozdział ukazujący globalne megatrendy, które są kluczowe dla systemu edukacji i kształtowania kompetencji. W kolejnym rozdziale wybrane trendy stanowią odniesienie dla omówienia istotnych wyzwań rozwojowych Polski. Te dwa rozdziały stanowią wprowadzenie do podstawowej problematyki, jaką jest polski system edukacji i kształtowania kompetencji. Kolejny rozdział „Zasadnicze 4 problemy systemu edukacji w Polsce” ma ściśle diagnostyczny i panoramiczny charakter. Można uznać, że ukazuje on mapę problemową tematu. W kilku kolejnych rozdziałach pogłębiona została ta generalna diagnoza i jednocześnie sformułowano tezy dotyczące ukierunkowania postulowanych działań – działań mających doprowadzić do zasadniczej systemowej zmiany. Na tej podstawie został przygotowany rozdział o nowej polityce publicznej w sferze edukacji i kształtowania kompetencji. W nim zawarto rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu i sposobu jego ustanawiania.

Świat jest poddany transformacji ku nieznanemu. Fenomen tej transformacji polega na tym, że nie ma wzorców, które można przejąć, potraktować jak „ściągawkę” dającą się udoskonalić i dopasować do lokalnych warunków. Wobec transformacji ku nieznanemu, której jednym z głównych czynników jest kolejna fala intensywnych przemian technologicznych, szeroko rozumiane systemy edukacyjne pozostają w tyle, trzymając się kurczowo wzorców wypracowanych we wcześniejszych fazach nowoczesności. (zob.: Główne tezy raportu)

Opracowanie interdyscyplinarnych i innowacyjnych rozwiązań przedstawionych w raporcie było możliwe dzięki zaangażowaniu badaczy z różnych dziedzin (m.in. takich jak: pedagogika, polityki publiczne, finanse publiczne, prawo, socjologia, ekonomia i technologie cyfrowe) współpracujących z praktykami ze świata edukacji, biznesu i sfery polityki publicznej.

Szeroki i wielopokoleniowy system edukacyjny nie może być zorganizowany w formule resortowej (ministerstwo edukacji) i korporacyjnej (nauczyciel jako resortowy funkcjonariusz). Państwo, które tego wszystkiego nie potrafi dostrzec i zmienić staje się bezradne i destruktywne. (zob.: Główne tezy raportu)

***

Raport został przygotowany w ramach projektu "Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0.” Stanowi on jeden z elementów prac zmierzających do stworzenia spójnego, kompleksowego i innowacyjnego w skali europejskiej modelu edukacyjnego „Edukacja 2030+” – do pobrania ze strony https://fundacjagap.pl/program-dialog/.

Publikacja finansowana jest w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019-2020.

 

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo ważne są opisane w raporcie megatrendy - dla tej przyszłości (chociaż niewiele z wagi tych zmian razie rozumiemy) mamy uczyć młodych ludzi. Ze wszystkimi diagnozami nie sposób się nie zgodzić - szczególnie gdy mowa o budowaniu...
Bardzo ważne są opisane w raporcie megatrendy - dla tej przyszłości (chociaż niewiele z wagi tych zmian razie rozumiemy) mamy uczyć młodych ludzi. Ze wszystkimi diagnozami nie sposób się nie zgodzić - szczególnie gdy mowa o budowaniu społeczności/społeczeństwa i wadze dobrostanu młodych ludzi w szkole i rodzinie.

Natomiast z niektórymi wnioskami i rekomendacjami sądzę, że warto podyskutować, nawet zgadzając się z nimi. Czy lokalne współdecydowanie o kształcie edukacji przez samorząd i rodziców oraz nauczycieli przy opisanym w raporcie braku kapitału społecznego doprowadzi do pożądanych zmian? Ten mechanizm, który był wypracowywany w innych krajach przez lata a w Polsce chyba nie mamy na to czasu. Prywatnie moje doświadczenia związane z obserwacją polityki edukacyjnej wielu JST w połączeniu z poglądami większości rodziców - też opisanymi w raporcie - konserwatyzmem bardzo dużej grupy nauczycieli oraz relacjami pomiędzy tymi grupami - i skłaniają do wniosku, ŻE TO SIĘ w najbliższej przyszłości nie może udać, bo cyt. ""dopiero po odpowiednim przygotowaniu rodziców oraz zwiększeniu prestiżu zawodu nauczyciela i zaufania do szkoły można przystąpić do budowy partnerstwa edukacyjnego"" a to wymaga po pierwsze zmian mentalności. Po drugie - wystarczy "po pierwsze".

I następna refleksja dotycząca rekomendacji - cyt. : ""zróżnicowanie wysokości wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do jakości ich pracy. Dobrze skonstruowany system motywacji zawodowej dla nauczycieli powiązany z systemem wynagrodzeń powinien zostać nadbudowany na skutecznym modelu mierzenia jakości pracy nauczycieli (odnoszącym się do efektów nauczania, np. poprzez monitoring losów absolwentów czy umiejętności pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych).""" - nie wyobrażam sobie praktycznego modelu w pełni sprawiedliwie i obiektywnie oceniającego wkład pracy nauczyciela. Bo przecież tzw. "efekty nauczania" to coś co zależy od bardzo wielu zmiennych. Czy absolwent, który skończył uczelnie wyższą i pracuje w korporacji, to lepszy absolwent, który założył własną firmę. A może lepszy jest ten który uczciwie pracuje na budowie czy jest kierowcą? A jak wycenić motywację nauczyciela do pracy w klasie, gdzie większość uczniów ma specjalne potrzeby edukacyjne nie mówiąc o dysfunkcjach, a jak motywację w klasie "zdolnej"? I kto to będzie mierzył?. Pytań można zadać jeszcze wiele, a zacząłem od tej rekomendacji, bo o płacach nauczycieli dyskutuje się ostatnio wiele. Moim zdaniem zanim zróżnicujemy płace to je trzeba wyrównać. Czy stażysta pracuje mniej lub gorzej od dyplomowanego? Często więcej i lepiej... A jeżeli zależy nam na dopływie "świeżej krwi" to jest to sprawa priorytetowa!
More
marian
This comment was minimized by the moderator on the site
Cd moich refleksji
Pozostałe rekomendacje są oczywiście słuszne w założeniu, tylko ". Pozyskiwanie odpowiednich osób do zawodu nauczyciela" i "Podniesienie poziomu kształcenia nauczycieli." to znowu plan na wiele lat - potrzebne i nakłady i...
Cd moich refleksji
Pozostałe rekomendacje są oczywiście słuszne w założeniu, tylko ". Pozyskiwanie odpowiednich osób do zawodu nauczyciela" i "Podniesienie poziomu kształcenia nauczycieli." to znowu plan na wiele lat - potrzebne i nakłady i specjalne uczelnie (SN się kłaniają) i pewność zatrudnienia i odpowiedniego wynagrodzenia - kierunek słuszny, droga daleka. "Doskonalenie nauczycieli." - tym się zajmuję zawodowo - istnieje oferta szeroka i często bardzo dobra. Tylko "wielbłąda można doprowadzić do wodopoju ale nie można zmusić go aby się napił" - same szkolenia bez chęci implementacji nowej wiedzy do swojej pracy przez nauczycieli niewiele zmienią. Bez pracy własnej - a źródeł jest "wielkie mnóstwo" - choćby sieci, które większość projektów unijnych i innych proponuje, a które są zupełnie niewykorzystane. A odpowiednie podejście do rozwoju własnego warsztatu jest podstawą systemów doskonalenia nauczycieli w innych krajach. Bo nie wystarczy podejście "trzydzieści lat tak uczyłam i było dobrze". Wspaniale by też się stało, żeby nauczyciele zrozumieli, że "Umocnienie prestiżu zawodu nauczyciela" to nie kwestia wysokości zarobków, a przede wszystkim relacji z uczniami, rodzicami i społecznością lokalną. Również pokazania swojego warsztatu - patrz Superbelfrzy czy inne społeczności nauczycielskie w sieci. I prestiżu nie da się zadekretować - trzeba nań zapracować i wielu nauczycielom to się udaje! Najszybciej zrealizować rekomendację dotyczącą przywództwa. Znakomita większość dyrektorów mogłaby takimi edukacyjnymi przywódcami, gdyby dodać im JEDEN etat dyrektora "technicznego" A tym dyrektorom, którzy czują się bardziej "menadżerami" dołożyć etat dyrektora pedagogicznego. Z przemyślanym podziałem "władzy". Równie łato zrealizować postulat ostatni " Troska o sukces każdego ucznia" - wystarczy zlikwidować rankingowanie szkół poprzez wyniki egzaminów czy matur. Wówczas nauczyciele przestaliby się chować za stwierdzeniem "nas oceniają za wyniki egzaminów/ matur" i dlatego MUSZĄ PRZEROBIĆ WSZYSTKIE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE PODSTAWY PROGRAMOWEJ. I wreszcie wziąć odpowiedzialność osobistą za dobrostan powierzonych im dzieci i "odpowiedzialność nie tylko za przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności czy formowanie postaw, ale także za zagwarantowanie uczniom bezpiecznego i komfortowego otoczenia"
A wyniki egzaminów nic nie mówią o jakości pracy szkoły. Na nowo przemyślany EWD mógłby w tym pomoc.
Ostatnia moja refleksja a raczej KLUCZOWE PYTANIE EGZYSTENCJALNE EDUKACJI W POLSCE! Tylu ludzi - i naukowców i praktyków - WIE, że cyt.: Konsekwencją zbyt daleko posuniętej jednolitości programowej jest unifikacja, czyli uczenie wszystkich uczniów tego samego w ten sam sposób. Uczniowie są podzieleni na klasy według roczników. Niezależnie od rodzaju zajęć lekcje odbywają się w regularnych odcinkach czasu, zgodnie ze stałym schematem tygodniowego rozkładu lekcji. Rozbudowana standaryzacja zawęża treści kształcenia do obowiązującego kanonu. Zunifikowany proces kształcenia wpływa też na sposób oceniania, w którym oceny pełnią głównie funkcję selekcyjną." I CO? I NIC?
ZDROWIA życzę
More
marian
This comment was minimized by the moderator on the site
@Marian: mam pytanie:
czy uważasz, że poniższe działania byłyby dobre dla poprawy polskiej edukacji ?
1. Likwidacja Karty Nauczyciela
2. Prywatyzacja szkół (z wykorzystaniem bonu edukacyjnego)
3. Likwidacja systemu klasowo-lekcyjno-dzwonkowego...
@Marian: mam pytanie:
czy uważasz, że poniższe działania byłyby dobre dla poprawy polskiej edukacji ?
1. Likwidacja Karty Nauczyciela
2. Prywatyzacja szkół (z wykorzystaniem bonu edukacyjnego)
3. Likwidacja systemu klasowo-lekcyjno-dzwonkowego (zrezygnowanie MEN z nadzoru nad metodami edukacji, pozostawienie całkowitej swobody rodzicom i szkołom i określenie jedynie podstawy programowej.

Moim zdaniem gdyby te trzy punkty zrealizować, zniknęłyby wszystkie problemy: nie trzeba byłoby się zastanawiać "ile nauczyciel powinien zarabiać", bo to ustaliłby rynek. Brak absurdalnej Karty Nauczyciela spowodowałby zróżnicowanie wynagrodzenia nauczycieli w zależności od oceny ich pracy przez rodziców. Metody nauczania byłyby różne, ale przynajmniej byłaby możliwość eksperymentowania i wybrania optymalnej dla danej szkoły i uczniów. Jedni uczyliby się metodą spersonalizowaną, w małych grupach realizując projekty, inni uczyliby się tradycyjni, a rynek szybko by wykosił metody nieefektywne i złych nauczycieli.
More
Piotr
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie